Bevis för praxisen att göra adhan (böneutropet) och iqama i en nyfödd bebis öra
Besvarat av sidi Suhail Laher
Källa: Spa.qibla.com
Fråga:
Alhamdulillah (all lov och pris tillkommer Allah) jag är gravid och behöver få en klargörelse om utlåtandena om att göra adhan (böneutropet) i den nyfödda bebisens högra öra och iqamah i det vänstra örat. Jag har läst att det är rekommenderat, baserat på hadith, men en bok jag håller på och läser säger att alla hadither relaterar till detta är svaga och att denna praxis är bid'ah (en innovation). Vänligen klargör.
Svar:
بسم الله الرحمن الرحيم
I Allahs, den mest Nåderikes, den mest Barmhärtiges namn.
All lov och pris tillkommer Allah. Välsignelser och frid vare över Allahs Sändebud, hans hushåll och följeslagare.
Enligt Hanafiskolan (och även Maliki, Shafi'i och Hanbali skolorna) är det rekommenderat att göra adhan i den nyfödda bebisens högra öra [Ibn ’Abidin, Radd al-Muhtar] och sedan iqamah i det vänstra [Qari, Mirqat ; Kashmiri, al-’Arf al-Shadhiyy] Här kan man tillägga att beviset för den efterföljande iqaman i det vänstra örat är svagare än beviset för böneutropet (adhan) i det högra örat, och därför nämnde vissa lärda endast böneutropet (adhan) för den nyfödde bebisen. [se t.ex. Nawawi, al-Madjmu’]
Det rapporteras att Abu Rafi' (en följeslagare) sade: "Jag såg Allahs Sändebud (må Allah välsigna honom och hans hushåll och ge dem frid) ge adhan i al-Hasans, son till 'Ali, öra när Fatimah födde honom."
Denna hadith återberättas av al-Tirmidhi, Abu Dawud, Ahmad, al-hakim och al-Bayhaqi, och är av de starkare haditherna i ämnet. Hafidh al-Tirmidhi klassade den som autentisk, men i själva verket inehåller den en viss svaghet, som al-Mundhiri och andra har pekat ut. En av dess återberättare, 'Asim ibn 'Ubaydullah, ansågs vara svag av vissa (men inte alla) hadith auktoritärer, men var inte överdrivet svag eller en omtvistad lögnare.
Men även om denna narration ses som svag, så förstärks den av andra stödjande återberättelser, vilket påpekats av 'Allamah Mubarakpuri i Tuhfat al-Ahwadhi (hans kommentar på Sunan al-Tirmidhi), Shaykh 'Abd al-Qadir al-Arnaut (i hans magnifika noteringar på Tuhfat al-Mawdud) och andra. Det är allmänt accepterat bland de hadithlärde (vilket har dokumenterats från imam Ahmad, Sufyan ibn 'uyaynah, al-Tirmidhi och Bukhari) att en måttligt svag hadith kan komma att accepteras om det finns tillräckligt med bestyrkande narrationer.
Dessutom har hafidh al-Tirmidhi nämnt att "praxisen är på den.", dvs. att det tidiga muslimska samfundets praxis var i enlighet med denna hadith, vilket indikerar på att denna sed har en grund.
Hafidh ibn al-Qayyim har i sin värdefulla bok om föreskrifterna relaterade till den nyfödde bebisen, Tuhfat al-Mawdud bi-Ahkam al-Mawlud, inkluderat ett kapitel med titeln "Gällande det önskvärda i att ge adhan i [den nyfödda bebisens] högra öra, och iqamah i det vänstra." Han citerar tre hadither i ämnet (av varierande äkthet), och sedan fortsätter han med att peka ut några av de möjliga djupare meningarna och logiken bakom denna praxis: att det är klokt att se till så att de första ordet barnet hör är ord om Allahs majestät och storhet, och en påminnelse om trosbekännelsen som man träder in i islam med, och med vilken man kommer att bli påminnd när man är nära sin död. Vi vet även (såsom det återberättas av Muslim) att varje människa har en djinn (osyndligt andeväsen) som åtföljer honom, och att göra adhan till barnet ser till så att kallelsen till gott och den sanna tron föregår viskningarna till det ondska som skulle komma från den åtföljande djävulen. Det är även etablerat (såsom det återberättas av Bukhari och Muslim) att Satan flyr iväg från böneutropet (adhan), och detta avslöjar ytterligare en fördel.
Vi bör påpeka att dessa motiveringar inte är bevis i sig (om vi t.ex. inte hade hadither i ämnet, skulle sådana resonemang inte vara tillräckliga för att göra praxisen sunnah). Snarare, med tanke på att en grund redan existerar för praxisen, såsom det nämns ovan, är dessa [resonemang] fördelsaktiga insikter och påminnelser.
Shah 'Abdul-'Aziz al-Dihlawi spekulerade, relaterat till detta ämne, att böneutropet och iqaman som ges vid födselns mycket möjligt kan vara avsedd för ens egen begravningsbön efter döden [Kashmiri, al'Arf al-Shadhiyy, för vi vet att ingen adhan eller iqamah görs för salat al-Djanazah (begravningsbönen), och att döden kan slå till när som helst.
Och Allah vet bäst.
Må Allah välsigna dig och din familj, anslå dig en en säker förlossning av den förväntade nyfödde bebisen, och göra honom/henne till en källa av gädlej för dig i denna värld och den nästkommande.
Was-salam
________________________________________________________________________________
Fragaimamen.se förser sveriges muslimer med lärdas svar på deras frågor om islam. Vi som står bakom Fragaimamen.se tar inget ansvar för eventuella missförstånd, fel implementering av våra svar eller andra möjliga händelser som kan uppstå efter läsning av våra svar. Alla våra svar får fritt spridas på nätet med villkoret att frågans länk eller Fragaimamen.se nämns som källa. Vid eventuella frågor eller synpunkter, kontakta oss på kontakt@fragaimamen.se