Är det en synd att vägra ta emot ’itr (parfym)?
SvarID: 00229
Besvarat av Mufti Ismail Moosa
Fråga:
Jag blev kallad till moskén av imamen för att titta på några fel i tidstabellen för ramadhan, som behöver rättas till, då ramadan (detta hände innan) var nära på att börja. När jag gick till moskén fanns det en djama’at (samling av män) där från Indien och någon från denna djama’at kom fram till mig och erbjöd mig lite ’itr (parfym) efter att denne sa salam (fredshälsningen) till mig.
Eftersom det är en norm i vår moské att djamaat-bröder erbjuder en ’itr och därpå börjar ge da’wah (kalla till Islam), som tar lite tid, utan att de frågar om man har tid eller ej, besvarade jag hans salam, tog i hans hand, avböjde att ta emot it’r och gick vidare för att diskutera den brådskande angelägenheten beträffande ramadan.
(Nu är mina frågor:)
1) Begick jag en synd då jag avstod från att ta emot ’itr?
1) Vad är befallningen i Shari’ah när någon erbjuder en ’itr? Är det fardh (obligatoriskt), wadjib (nödvändigt), sunnah eller mustahabb (påbjudet) att ta emot?
Svar:
1) Anas [ranhu] återberättade att Profeten [saw] sade:
من عرض عليه طيب فلا يرده فإنه طيب الريح خفيف المحمل. (أخرجه أبو داود في سننه – (4 / 128
“Den som ges parfym bör inte vägra (att ta emot) det då, för att det har en behaglig doft och är lätt att bära med sig.” (Sunan Abi Dawud, 4/ 128)
Dessutom så nämns det i en narration i Sunan at-Tirmidhi:
ثلاث لا ترد الوسائد والدهن واللبن الدهن يعني به الطيب (أخرجه الترمذي في سننه- (5 / 108
“Tre ting ska man inte vägra att ta emot: en kudde, doftande olja och mjölk.” (Sunan at-Tirmidhi, 5/108)
Ovanstående narrationer belyser att om någon erbjuder parfym ska man då inte vägra (ta emot). Detta är av artighet. (Men) om någon vägrar syndar denne då inte.
2) Det är Sunnah acceptera (att ta emot) parfymen. I en narration i Sahih al-Bukhari, nämns det från Thumamah bin ’Abdullah [ranhu]:
كان أنس رضي الله عنه لا يرد الطيب قال وزعم أنس أن النبي صلى الله عليه وسلم كان لا يرد الطيب (أخرجه البخاري في صحيحه- طوق النجاة – (3 / 157)
”Anas [ranhu] brukade aldrig vägra (att ta emot) parfym och han brukade hävda att även Profeten [saw] inte brukade vägra (att ta emot) parfym”. (Sahih al-Bukhari, 3/ 157)
80 -( باب من لم يرد الطيب )
أي هذا باب في ذكر من لم يرد الطيب وكأنه يريد بذلك أن النهي عن رده ليس على التحريم
140 – ( حدثنا أبو نعيم حدثنا عزرة بن ثابت الأنصاري قال حدثني ثمامة بن عبد الله عن أنس رضي الله عنه أنه كان لا يرد الطيب وزعم أن النبي كان لا يرد الطيب ) )عمدة القاري شرح صحيح البخاري – (32 / 95)
( باب في رد الطيب )
[ 4172 ] من عرض عليه ) بصيغة المجهول ( فإنه طيب الريح خفيف المحمل ) قال القرطبي هو بفتح الميمين ويعني به الحمل والحديث يدل على أن رد الطيب خلاف السنة لأنه باعتبار ذاته خفيف لا ينقل حامله وباعتبار عرضه طيب لا يتأذى به من يعرض عليه فلم يبق حامل على الرد فإن كل ما كان بهذه الصفة محبب إلى كل قلب مطلوب لكل نفس (عون المعبود -) (11 / 153
Och Allah Ta’ala vet bäst.
Wassalam,
Mufti Ismail Moosa
___________________________________________________________________
Fragaimamen.se förser sveriges muslimer med lärdas svar på deras frågor om islam. Vi som står bakom Fragaimamen.se tar inget ansvar för eventuella missförstånd, fel implementering av våra svar eller andra möjliga händelser som kan uppstå efter läsning av våra svar. Alla våra svar får fritt spridas på nätet med villkoret att frågans länk eller Fragaimamen.se nämns som källa. Vid eventuella frågor eller synpunkter, kontakta oss på kontakt@fragaimamen.se