Vad är rättsläran (fiqh) om att adoptera ett barn?
SvarID: 00305
Besvarat av shaykh Muhammad ibn Adam al-Kawthari
Källa: Qa.sunnipath.com
Fråga:
Vad är rättsläran (fiqh) om att adoptera ett barn?
Svar:
I Allahs, Den mest nåderikes, Den mest barmhärtiges Namn.
Att adoptera ett barn, uppfostra det, se till så att det utbildar sig och tränar och vara snäll och bra mot honom/henne är en mycket dygdig och lovvärd handling. Om barnet är föräldralös och inte har något stöd, är då belöningen mycket större.
I en hadith som återberättas av Imam al-Bukhari i hans Sahih, sade Allahs Sändebud [saw]: ”Jag och det föräldralösa barnets beskyddare kommer att vara såhär i paradiset.” Och Profeten [saw] satte ihop sitt pekfinger med sitt långfinger. Vilket innebär att den som ser efter den föräldralöse kommer att vara mycket nära Profeten [saw] i paradiset.
Detta är en extremt försummad sunna från vår älskade Profet [saw] och vi bör definitivt uppmuntra oss själva och andra mot denna riktning.
Det bör dock alltid hållas i minnet så fastställs ett adoptivbarns härstamning enligt sharian inte efter adoptivföräldrarna. En adoption har inte någon rättslig påverkan inom sharian. Barnet ska inte tillskrivas till någon annan än de biologiska föräldrarna och inte till dem som har adopterat honom/henne.
Detta är en grundläggande princip och dom som fastställts av den heliga koranen. Folket brukade under ignoransens dagar (djahiliyya) behandla ett adoptivbarn som ett riktigt i alla aspekter. Koranen fördömde denna föreförande med följande vers:
”GUD skapar inte två hjärtan i bröstet på någon man och Han gör inte era förskjutna hustrur till era mödrar, inte heller era adoptivsöner till era söner. Detta är ord som kommer över era läppar. Men Gud säger sanningen och Han leder [er] till [den raka] vägen. Ge [de barn som ni adopterar] det namn som deras fäder bar; detta är det rätta förfarandet inför Gud.” (Surah al-Ahzab,v:4, 5)
Allahs Sändebud [saw] adopterade följeslagaren Zaid ibn Haritha [ranhu] och de andra följeslagarna började kalla honom för ”Zaid ibn Muhammad.” När ovannämnda vers i koranen uppenbarades, återgick de till att kalla honom ”Zaid ibn Haritha.”
Mot bakgrund av denna viktiga princip i sharian, måste följande punkter tas i beaktande:
1) Juridisk adoption är inte tillåtet. Detta innebär att man inte får ändra ett adoptivbarns härstamning och ersätta hans föräldrars namn med adoptivföräldrarnas. Barnet ska alltid tillskrivas till de riktiga föräldrarna så att det blir allmänt känd bland folket vem de riktiga föräldrarna är.
2) Om adoptivmodern ammar adoptivbarnet, blir då det deras fosterbarn. I detta fall kommer barnet att vara som de riktiga barnen med avseende på giftermåls- (nikah) och slöj(hidjab)reglerna, dvs. barnet kan inte gifta sig med fosterföräldern och varken någon av fosterförälderns barn. Men när det gäller arv, så kommer det inte att ärva från familjen.
3) Om adoptivmodern inte ammar adoptivbarnet, kommer fosterrelationen inte att etableras och barnet kommer att klasses som ett annat barn när det gäller nikah och hidjab. Ett adopterat barn kan gifta sig med dess adoptivföräldrar och deras barn. Om en pojke adopteras av en kvinna, måste hon även observera hidjab inför honom efter att han nått puberteten och vice versa. Det adopterade barnet ska också observera hidjab (när det når puberteten) inför adoptivförälderns barn.
4) Ett adopterat barn ärver inte från sina adoptivföräldrar och att betrakta ett adoptivbarn som ett riktigt barn i fråga om arv är felaktigt. Man bör dock komma ihåg att även om barnet inte kan ärva från adoptivföräldrarna, så är det tillåtet, till och med tillrådligt att testamentera till dess fördel under ens livstid. Detta testamente till barnet får utgöra upp till en tredje del av ens tillgångar, förutsatt att barnet inte redan ingår i arvtagarlistan.
5) Det är nödvändigt att tillåta adoptivbarnet att få träffa sina riktiga föräldrar. Att hindra honom/Henne från att träffa dem och skapa några hinder kommer att betraktas som förtryck.
6) Ett gott beteende och uppförande ska visas mot det adopterade barnet, speciellt om de är föräldrarlösa. Om en person inte kan ta hand om det adopterade barnet på ett korrekt sätt, ska han då inte adoptera, för annars kommer han att tjäna straff istället för belöning.
7) De tillgångar som ett adoptivbarn som inte ännu har nått puberteten har ska förvaras säkert. Om det finns ett behov av att spendera pengarna på barnet får man då använda barnets pengar på honom. Men de ska användas med stor försiktighet och det får inte ske något slöseri. Man får inte låna barnets pengar eller ge dem i välgörenhet.
Och Allah vet bäst
Muhammad ibn Adam al-Kawthari
________________________________________________________________________________________
Fragaimamen.se förser sveriges muslimer med lärdas svar på deras frågor om islam. Vi som står bakom Fragaimamen.se tar inget ansvar för eventuella missförstånd, fel implementering av våra svar eller andra möjliga händelser som kan uppstå efter läsning av våra svar. Alla våra svar får fritt spridas på nätet med villkoret att frågans länk eller Fragaimamen.se nämns som källa. Vid eventuella frågor eller synpunkter, kontakta oss på kontakt@fragaimamen.se