Oralsexfrågan
SvarID: 00117
Besvarat av Mufti Muhammad ibn Adam
Källa: Daruliftaa.com
Fråga:
Jag skulle vilja ställa en fråga som folk antingen har skyggat eller har varit rädda för att diskutera. Jag har försökt att titta i vissa Islamiska böcker, men det fanns ingen tydlig vägledning som jag kunde hitta.
Det finns många gifta par som är osäkra på detta, men som inte har haft modet att fråga, inklusive mig själv hittintills. Jag skulle vilja veta vad den Islamiska shariah domen är inom ämnet sex mellan man och hustru. Är det tillåtet för mannen och hunstrun att ta eller röra varandras privata delar i varandras munnar?
Jag hoppas att ni verkligen kommer att hjälpa till med detta.
Svar:
I Allahs, Den mest nåderike, Den mest barmhärtiges Namn.
För det första bör man förstå att Islam är en religion av anständighet och blygsamhet. Den uppmuntran dess anhängare att vara anständiga och att inte ha djurens instinkter. Anständighet är en av de saker som skiljer en människa från ett djur.
Detta bör dock inte hindra en från att lära sig om frågor som rör sexuellt beteende. Sahabah (följeslagarna) [ranhum] var aldrig blyga eller skamsna att lära sig sanningen. Det finns många händelser där följeslagarna [ranhum] gick till Allahs Sändebud [saw] och ställde frågor som rör sex. Till och med Profeten [saw], trots att han av naturen var mycket anständig och blyg, skämdes inte för att diskutera frågor om vad man får och inte får göra i sexuella relationer.
För att fortsätta med svaret på din fråga:
Oralsexfrågan ställs ofta. Många drar sig för att diskutera den, medan andra anser det vara stötandet att diskutera den. Men de människor som lever i den “verkliga” värden vet ikten av att nämna detta ämne. Därför är det viktigt att nämna det islamiska perspektivet på oralsex i detalj.
Det finns vissa handlingar som tydligt har förbjudits i Shariahn, dessa är:
1) Analsex
Analsex är strikt förbjudet i Islam. Det finns många återberättelser från Allahs Sändebud [saw] som betonar detta.
I en hadith som återberättas av Imam An-Nasa’i och andra, sade Allahs Sändebud [saw]:
“Allah kommer inte att titta (med nåd) på den som har analsex med sin fru”. (alltså på Uppståndelsedagen (Qiyamah). (Sunan Nasa’i)
2) Sex under menstruationen (Haidh)
Koranen har klart och tydligt förbjudit samlag under menstruationen. Allah Den högste säger:
“OCH DE frågar dig om [kvinnans] månadsblödning. Säg: “Detta är ett ömtåligt och smärtsamt tillstånd. Håll er därför borta från kvinnorna under deras period.” (Sura al-Baqarah, V.222)
Ovanstående två saker är klart och tydligt förbjudet enligt Koranen och Sunnahn. När fiqh(jurisprudens)böckerna talar om vad som är tillåtet och vad som inte är det, nämner de oftast att en man och hustru får tillfredställa varandra på vilket sätt de vill förutom de ovannämnda sakerna. (fråga imamen: alltså hur man än vill, med undantag för analsex och sex under menstruationen)
Även om det inte är specifikt för sex, kan vi lägga till följande:
1) Att svälja orenligheter (Hustrun eller mannens sexuella vätskor)
2) Att bli smutsig i onödan
Dessa saker är självklara då sexuella vätskor och orenligheter är orena.
Det finns också vissa handlingar som är ogillade, men tillåtna, till exempel: Total nakenhet, överdrivet samlag (fråga imamen: dvs. att att ha samlag överdrivet mycket), o.s.v.
Oralsex
Vad beträffar oralsex så finns det två aspekter på frågan. En är den moraliska aspekten och den andra den rådande domen gällande det i den Islamiska lagen (dvs. att ange om det är haram (förbjudet), makruh (ogillat) eller tillåtet).
När det den första aspekten, finns det inget tvivel om att oralsexakten (i dess fulla mening) är en helt skamlig handling. Munnen som används för att recitera dhikr (åminnelse) av Allah, sända välsignelser över Allahs välsignade Sändebud [saw], recitera den heliga Koranen och andra saker, får inte användas för snuskiska och smutsiga saker så som oralsex, särskilt om det inkluderar att smutset hamnar i munnen.
Detta är mer eller mindre vad de lärda i Indien och Pakistan nämner i sina fatawa böcker och (enligt denna ödmjuka tjänare) är detta den aspekten (den moraliska) som de refererar till.
Vad gäller den andra aspekten, som är shariahdomen om oralsex; Det beror faktiskt på vad du egentligen menar med oralsex. Termen “oralsex” omfattar ett brett spektrum av aktiviteter, från att bara kyssa de privata delarna till att faktiskt svälja orenligheter.
Om “oralsex” innebär att stoppa in penisen i hustruns mun i den utsträckning att hon tar in orenligheten, vare sig denna orenlighet är sperma (mani) eller pre-ejakulationsvätskan (madhi), elle att mannen tar in kvinnans orenlighet (fråga imamen: dvs. kvinnans sexuella vätskor som också är orena enligt Islam) i sin mun, så är detta inte tillåtet.
Det är otillåtet att ta in orenligheten med alla dess former i munnen. Vätskorna som kommer ut är orena, så det gör det otillåtet att ta det oralt.
Men om samma akt utövas genom att använda kondom (för att förhindra att de sexuella vätskorna kommer in i munnen) eller om hustrun bara kyser sin makes penis och maken kysser hennes könsorgan och de undviker områden där det finns pre-ejakulationsvätska, bör detta då (enligt denna ödmjuka tjänare och Allah vet bäst) vara tillåtet, men ogillat.
Det nämns i den berömda Hanafi fiqh uppslagsboken, den som betraktas som en grundläggande källa i skolan, al-Fatawa al-Hindiyya:
“Om en man stoppar in sin penas i sin frus mun, sägs det att det är ogillat (makruh), och andra har sagt att det inte är ogillat.” (al-Fatawa al-Hindiyya, 5/372)
Denna tydliga text från en av de stora Hanafi böckerna visar på att de lärda hade olika åsikter i frågan om att stoppa in penisen i ens hustrus mun. Enligt vissa var det ogillat medan andra tillät det helt och hållet. Man bör dock komma ihåg att detta är i fallet när inga sexuella vätskor kommer in i partners mun såsom det nämnts i detalj tidigare. På grund av att akten anses gå emot muslimens lämpliga uppförande, har de flesta lärda ansett utövningen vara ogillad även i en situation där man inte tar orenligheten oralt).
Detta är vad jag har om detta ämne. Jag ansåg att det fanns ett genuint behov av att belysa det från ett Islamiskt perspektiv. Jag hoppas att jag har klarat av att reda de frågor folk har haft om detta ämne.
Och Allah Vet bäst.
[Mufti] Muhammad ibn Adam
___________________________________________________________________
Fragaimamen.se förser sveriges muslimer med lärdas svar på deras frågor om islam. Vi som står bakom Fragaimamen.se tar inget ansvar för eventuella missförstånd, fel implementering av våra svar eller andra möjliga händelser som kan uppstå efter läsning av våra svar. Alla våra svar får fritt spridas på nätet med villkoret att frågans länk eller Fragaimamen.se nämns som källa. Vid eventuella frågor eller synpunkter, kontakta oss på kontakt@fragaimamen.se