Om peruker och löshår
SvarID: 00301
Besvarat av Shaykh Muhammad ibn Adam al-Kawthari
Källa: Qa.sunnipath.com
Fråga:
Om en peruk är gjord av syntetiska fibrer, är det fortfarande förbjudet? Om vi hade deltagit i en pjäs eller någon sådan aktivitet, där vi kanske skulle vilja bära en peruk under en mycket kort tid, är det fortfarande förbjudet? Dvs. en kvinna spelar en gammal kvinna i en pjäs. Finns det någon slags dom om de hårförlängningar som finns tillgängliga på köpcentrum?
Svar:
I Allahs, Den mest nåderike, Den mest barmhärtiges Namn.
Att bära en annan människas hår, en man eller kvinnas, eller att sätta ihop människohår med ens hår har tydligt förbjudits av Allahs Sändebud [saw], eftersom det innebär att man bedrar och använder en del av människokroppen, varav båda är förbjudna.
Sayyiduna Abu Hurayra [ranhu] återberättar att Allahs Sändebud [saw] sade: “Allah har förbannat den kvinna som sätter ihop (sitt eller någon annans) hår (med en annan mans eller kvinnas hår) och den kvinna som ber om att få sitt hår ihopsatt (med någon annans hår) och den som tatuerar (sig själv eller någon annan) och den som ber om att bli tatuerad.” (Sahih al-Bukhari, nr. 5589)
Allahs Sändebud [saw] förbjöd detta till en sådan utsträckning att han inte ens tillätit det för en kvinna som hade tappat sitt naturliga hår.
Sayyida ‘Aisha [ranha] återberätar at en Ansari flicka var gift och blev sjuk [och] på grund av det tappade hon allt sitt hår. De (hennes familj och vänner) hade för avsikt att sätta ihop hennes hår med falskt hår, så de frågade Allahs Sändebud [saw], som sade: “Allah har förbannat den kvinna som sätter ihop sitt eller någon annans hår (med en annan mans eller kvinnas hår) och den kvinna som ber om att få sitt hår ihopsatt med någon annans hår.” (Sahih al-Bukhari, nr. 5590)
Därför skulle det vara förbjudet att använda människohår i någon som helst form. Det är förbjudet att sätta ihop sitt hår med en annan människas hår eller att bära en peruk gjord av människohår, oavsätt om håret sätts ihop helt eller sätts i håret eller om det endast är en peruk som kan tas av och bäras om igen när man än vill det. Domen skulle även vara densamma om man hade en giltig ursäkt; att man har tappat sitt hår, eftersom Allahs Sändebud [saw] inte ens tillät det i sådana situationer.
På samma sätt kommer det inte att vara tillåtet att använda en gris hår på grund av att det är smutsigt och orent (nadjis). Juristerna (fuqaha) uppger att det är förbjudet att använda någon del av en människa (muslim eller icke-muslim) på grund av dess helighet och en gris därför att alla delar av en gris anses vara orena (nadjis). (Se: al-Lubab fi sharh al-Kitab, 1/47)
Vad beträffar att använda en peruk gjord av djurhår (annat än en gris) eller syntetiska fribrer, så uppger juristerna (fuqaha) att det är tillåtet, oavsett om håret sätts i ens hår helt och hållet eller om det är en löstagbar peruk.
Det anges i al-Fatawa al-Hindiyya:
“Att sätta ihop sitt hår med en annan människas hår är förbjudet (haram), oavsett om det är ens eget (borttagna) hår eller någon annans hår, såsom det nämns al-Ikhtiyar sharh al-Mukhtar. Men det är inget fel (la bas) med att en kvinna sätter en kamels eller gets päls (hår) (m: eller andra djur förutom en precis) på sina hårstrån, såsom det nämns i Qadikhan.” (al-Fatawa al-Hindiyya, 5/358)
Tillåtligheten av att använda syntetiskt hår återberättas från Sayyiduna Abd Allah ibn Abbas, Sayyida Umm Salama, Sayyida ‘Aisha (som återberättar hadithen som förbjuder att man använder människohår) och andra följeslagare [ranhum]. (Se: Ayni, Umdat al-Qari Sharh Sahih al-Bukhari, 22/64)
Vissa lärda ogillade till och med ihopsättandet av syntetiskt och djurhår om det sätts ihop med ens hår helt och hållet på ett sätt som gör det svårt att skilja mellan de två, eftersom det är en form av bedrägeri. Hur som helst tillåter många lärda även om peruken eller det syntetiska håret sätts helt ihop med ens eget hår.
Det är också värt att nämna här att om peruken sätts på håret eller kroppen på ett sådant sätt att det inte går att ta av det, kommer det då att vara tillåtet att stryka över pruken när man utför tvagning (wudu’) och det kommer att vara giltigt att ta ett rituellt bad (ghusl) när man har peruken på sig. Men om det är en löstagbar peruk, måste man då ta av sig den när man utför wudu’ eller ghusl. (Se: Takmila Fath al-Mulhim, 4/191)
Och Allah vet bäst
Muhammad ibn Adam al-Kawthari
________________________________________________________________________________________
Fragaimamen.se förser sveriges muslimer med lärdas svar på deras frågor om islam. Vi som står bakom Fragaimamen.se tar inget ansvar för eventuella missförstånd, fel implementering av våra svar eller andra möjliga händelser som kan uppstå efter läsning av våra svar. Alla våra svar får fritt spridas på nätet med villkoret att frågans länk eller Fragaimamen.se nämns som källa. Vid eventuella frågor eller synpunkter, kontakta oss på kontakt@fragaimamen.se