Om mediciner/läkemedel som innehåller gelatin
Besvarat av mufti Muhammad ibn Adam al-Kawthari
Källa: Daruliftaa.com
Fråga:
Min vän behöver lite råd om att ta någon medicin. Hon har fått några gelatintabletter utskrivna på grund av sin vikt. Hon har inte vuxit alls de senaste 5 åren och doktorn har sagt till henne att det är viktigt att hon tar medicinen. Tillåter sharian henne att ta tabletterna av detta skäl, eftersom det inte finns något annat alternativ?
Svar:
بسم الله الرحمن الرحيم
I Allahs, den mest Nåderikes, den mest Barmhärtiges namn,
Gelatin är ett protein som framställs genom partiell hydrolys av animaliska kollagenartade vävnader såsom hud, senor, ligament, ben, brosk och hovar. Det verkar finnas olika slag av denna produkt och ur ett tekniskt perspektiv måste råvaran väljas med hänsyn till det syftet som det är avsett för. De råvaror som är avsedda för medicinsk bruk, såväl som matproduktion är vanligtvis skinn och ben från grisar eller kalvar.
Det används även vid framställning av många pastejer, och är en viktigaste ingrediensen i alla hårda och flexibla kapslar. Det används även i många matprodukter såsom glass, gelé, choklad, godis, sylt, bakverk och gelé kött/lever. Det fungerar som ett stabiliserings- och utjämningsmedel i mat. (Muslim Food Guide, 97/98 utgåva).
Ur ett islamiskt perspektiv är utlåtandet om gelatin som sådant att om det kommer från gris, förbjudna djur eller ett djur som inte är islamiskt slaktat, är det då orent och således förbjudet (haram). Men om det kommer från en halal (tillåten) källa, är det tillåtet att använda det. I tveksamma fall betraktas det som haram.
Om det, när gelatin utvinns från gris och förbjudna djur, blir känt genom forskning att det genomgår en sådan förändring att det inte längre behåller några egenskaper av dess ursprungliga tillstånd (tabdil al-mahiyya, är det då inte längre orent och således tillåtet att använda.
Dock anser de flesta Hanafi fuqaha (jurister) i vår tid gelatin vara ett orent ämne (om det utvinns från gris eller ett djur som inte slaktades islamiskt), och de anser att den förändring det genomgår från dess ursprungliga tillstånd inte är tillräckligt för att anses som en essentionell omvandling.
Därför har de flesta av de lärda deklarerat gelatin som förbjudet (haram) på grund av det faktum att det för det första är svårt att fastställa vart det kommer ifrån och för det andra att förändringen det genomgår inte är tillräckligt för att det ska kunna klassas som tillåtet (halal).
Nu är det som så att det allmänna utlåtandet gällande orena och haram (förbjudna) är att det är förbjudet att använda dem oavsett anledning, vilket även inkluderar medicinska ändamål.
Hanafi juristerna (fuqaha) har dock gett en dispens för användning av orena och förbjudna ämnen för medicinska ändamål, under förutsättning att vissa villkor uppfylls.
Hanafi juristen imam al-Haskari (må Allah vara barmhärtig mot honom) säger:
"De lärde är av olika åsikter gällande nyttjandet av haram medicinering. Den uppenbara åsikten i (Hanafi) skolan är att det är haram. Men det sägs att det är tillåtet när medicinen är känd för att vara effektiv och det inte finns något annat alternativ, precis som det finns en dispens i att dricka alkohol för en person som håller på att dö av törst [fi: dvs. extrema fall där det inte finns något annat att dricka och man verkligen håller på att då av törst], och fatwan ges enligt denna åsikt." (Durr al-Mukhtar, 1/210)
Mot bakgrund av ovanstående text från en av de grundläggande Hanafi referensverken, är det tillåtet att ta mediciner som innehåller orena och förbjudna ämnen, förutsatt att följande villkor uppfylls:
1) Att det skäligen är känt att medicinen kommer att vara effektiv, och behövs;
2) Att det inte finns något tillåtet alternativ skäligt tillgängligt;
3) Att detta har fastställts av en expert muslimsk läkare som åtminstone är rättskaffens till det yttre och Gudsfruktig.
Mot bakgrund av ovanstående förklaring: Om din vän är i ett genuint behov av dessa tabletter (detta kan fastställas genom att fråga en erfaren specialist), och det inte finns något annat alternativ, är det tillåtet för henne att ta dem, förutsatt att det har tillrådits av en expert, Gudsfruktig, muslimsk läkare.
Och Allah vet bäst
[Mufti] Muhammad ibn Adam
________________________________________________________________________________
Fragaimamen.se förser sveriges muslimer med lärdas svar på deras frågor om islam. Vi som står bakom Fragaimamen.se tar inget ansvar för eventuella missförstånd, fel implementering av våra svar eller andra möjliga händelser som kan uppstå efter läsning av våra svar. Alla våra svar får fritt spridas på nätet med villkoret att frågans länk eller Fragaimamen.se nämns som källa. Vid eventuella frågor eller synpunkter, kontakta oss på kontakt@fragaimamen.se