Om kvinnans röst och att sjunga
SvarID: 00315
Besvarat av shaykh Muhammad ibn Adam al-Kawthari
Källa: Qa.sunnipath.com
Fråga:
Om kvinnans röst och att sjunga
Svar:
Allah Den allsmäktige har skapat den naturliga attraktionen och charmen i en kvinnans röst, att den spelar en viktig roll då den sexuella aptiteten, lusten och passionen väcks och induceras hos en man.
Detta är en verklighet som inte kan förnekas. Även psykologerna håller med om detta faktum. Många psykologer har betonat att en individs röst har en stor påverkan på de sexuella begären då de väcks.
Detta är anledningen till varför Allah Den högste framförallt befallde den välsignade Profetens [aw] fruar och alla muslimska kvinnor i allmänhet att avstå från att samtala med icke-mahram män med en mjuk och söt röst.
Allah säger i sura al-Ahzab:
"Hustrur till [Vår] Profet! Ni skiljer er från alla andra kvinnor, om ni fruktar Gud. Var inte [för] mjuka och tillmötesgående i ert tal så att den som har ett sjukt hjärta fattar begär [till er], men använd ett artigt och vänligt språk som sig bör." (V: 32)
Denna vers visar på att män och kvinnor inte ska prata i onödan och när de gör det måste både innehållet och samtalssättet vara lämpligt och fritt från allt frestande.
Imam Abu 'Abd Allah al-Qurtubi (må Allah vara barmhärtig mot honom) skriver i sin berömda exeges av koranen, al-Djami li Ahkam al-Qur'an:
"Under ignoransens (djahiliyya) dagar var det en vana hos arabiska kvinnor att tala med män på ett mjukt och frestande sätt. Detta förbjöds av denna vers i koranen."
Det har återberättats från några av Allahs Sändebuds [saw] fruar att när det uppstod ett behov för dem att samtala med en icke-mahram man efter att den ovannämnda versen uppenbarades, brukade de göra det genom att sätta sina händer över munnen. De gjorde detta för att förhindra sina röster från att låta mjuka eller frestande." (Hadithen återberättas av al-Daruqnuti i hans Sunan med en autentisk återberättarkedja).
Den store Hanafi lärde imam Abu Bakr al-Djassas säger i "Ahkam al-Qur'an" (hans utmärkta verk om de verser i koranen som har att göra med rättsläran):
"Denna vers (nämnt ovan) visar på att det är förbjudet för kvinnor att höja sina röster i närvaro av icke-mahram män, eftersom det kan leda till fitna. Det är därför som våra (Hanafi) lärda har förklarat det vara makruh (ogillat) för kvinnor att recitera böneutropet (adhan), då hon måste höja sin röst, vilket inte är tillåtet." (Vol: 5, sid: 229).
Han säger vidare:
"Allah har förbjudit kvinnor från att stampa [med] sina fötter när Han säger: ”Och låt de inte stampa [med] sina fötter för att göra den utsmyckning som de gömmer känd.” (24:31). Så om de förbjuds från att göra så att icke-mahram män kan höra ljudet av deras skor, kommer då förbudet mot att höja rösten på ett frestande sätt vara av en högre grad."
'Allama Murtadha al-Zabidi, den store hanafiten, sufin och lingvisten säger i sin kommentar av imam al-Ghazalis "Ihya", "Ithaf al-Sadat al-Muttaqin":
"En grupp av lärda har skiljt mellan männens och kvinnornas sång. Att lyssna på icke-mahram kvinnors sjungande har förklarats som haram (förbjudet) av dem och att lyssna på mahram kvinnors sjungande finns det meningsskiljaktighet om. Qadi Abu Tayyib al-Tabari sade: "Om sångerskan är en icke-mahram kvinna, kommer det då inte vara tillåtet för män att lyssna på henne. Denna dom gäller oavsett om kvinnan har på sig hidjab (slöja) eller inte." (Vol:6, P:501).
Det ovannämnda är tydligt i det att man inte ska lyssna på en en kvinnas röst i onödan. Om det finns ett behov av att tala med dem, ska det då ske på ett sätt som har angivits tidigare.
Är en kvinnas röst en del av hennes 'awra?
Vad beträffar kvinnans röst, så anses den enligt den föredragna åsikten i Hanafiskolan inte vara en del av 'awra. Men om det finns en fruktan för fitna ska då kvinnan inte höja den och mannen ska undvika att lyssna på den.
En av de stora Hanafi lärda, Ibn Humam (må Allah vara barmhärtig mot honom) säger i sin "Fath al-Qadir", han citerar från "al-Nawazil":
"En kvinnas melodiska röst och hennes sjungande kommer att anses som 'awra. Detta är anledningen till varför det är bättre för henne att lära sig koranen från en kvinnlig lärare istället för en man som är blind, då hennes melodiska recitation är 'awra. Profeten [saw] sade: "Recitationen av tasbih är för män och klappandet är för kvinnor." (Dvs. om imamen gör ett misstag i salat (bönen) ska männen fånga hans uppmärksamhet genom att recitera Subhan Allah och kvinnorna genom att klappa sina händer, m). [Fath al-Qadir, V:1, sid: 260).
Ibn 'Abidin skriver i sin "Hashiya", efter att han citerar samma:
"Det är tillåtet för kvinnor att samtala med icke-mahram män vid behov (och vice versa, m). Men vad som inte är tillåtet är att de drar ut, mjukar upp och höjer sin röst på ett melodiskt sätt." (Vol: 1, sid: 406).
Av de nutida lärda skriver Dr. Wahba al-Zuhayli från Damaskus i sin berömda "al-Fiqh al-Islami wa Adillatuhu":
"Det är haram (förbjudet) att lyssna på en kvinnas röst som är melodisk och musikalisk, även om den så är det på grund av att hon reciterar koranen." (Vol: 1, sid: 755).
Sammanfattningsvis är det uppenbart att en man ska undvika att lyssna på icke-mahram kvinnors nashids och na'ats. Likaså är det nödvändigt för kvinnorna att inte sjunga framför icke-mahram män, oavsett om det är i deras närvaro eller genom att spela in sina röster och släppa album.
Och Allah vet bäst
Muhammad ibn Adam al-Kawthari
________________________________________________________________________________________
Fragaimamen.se förser sveriges muslimer med lärdas svar på deras frågor om islam. Vi som står bakom Fragaimamen.se tar inget ansvar för eventuella missförstånd, fel implementering av våra svar eller andra möjliga händelser som kan uppstå efter läsning av våra svar. Alla våra svar får fritt spridas på nätet med villkoret att frågans länk eller Fragaimamen.se nämns som källa. Vid eventuella frågor eller synpunkter, kontakta oss på kontakt@fragaimamen.se