Om att recitera en extra Surah (utöver al-Fatihah) i de sista två Raka’ts av de obligatoriska (fard) bönerna
Besvarat av mufti Muhammad ibn Adam al-Kawthari
Källa: Daruliftaa.com
Fråga:
Om jag av misstag reciterar en till Surah efter Surat al Fatiha i den tredje eller fjärde rakats (böneenheten) av en fard (obligatorisk) bön, är det då nödvändigt för mig att göra Sajda Sahw (prostrering vid glömska) i slutet?
Svar:
I Allahs namn, Den Mest Nåderike, Den Mest Barmhärtige,
Enligt den Hanafitiska skolan inom islamisk rättslära är det inte otillåtet eller prohibitvt ogillat (makruh tahrim) att recitera en extra Surah efter att man har reciterat Surat al-Fatiha i den tredje eller fjärde Rak’at av en obligatorisk (fard) bön; snarare är det något ogillat (makruh tanzih) och ”bättre” att undvika, eftersom Sunnan (den profetiska traditionen) är att [endast recitera] Surat al-Fatiha.
Sayyiduna (vår mästare) Abu Qatada (må Allah vara nöjd med honom) berättar att Allahs Sändebud (må Allah välsigna honom & ge honom frid) brukade recitera Umm al-Kitab [dvs. Surat al-Fatiha] och två Suras i de första två Rak’ats, och [bara] Umm al-Kitab i de två sista…” (Sahih al-Bukhari, nr 743)
Det är därför bättre att endast recitera Surat al-Fatiha i den tredje och fjärde Raka’ats av fard böner. Men om man – avsiktligt eller oavsiktligt – reciterar ännu en Surah kräver det inte en prostrering vid glömska (Sujud al-Sahw).
I Al-Fatawa al-Hindiyya, ett välkänt referensverk inom Hanafitisk Fiqh (rättslära), anges det: ”Om man i de sista två Rak’ats [av en Fard bön bestående av fyra böneenheter] reciterar Surat al-Fatiha och en till Surah blir en Sujud för glömska (sahw) då inte nödvändig. Detta är den mer korrekta positionen.” (Al-Fatawa al-Hindiyya 1/126)
Imam Ibn Abidin, den välkände klassiske Hanafijuristen förklarar i hans Radd al-Muhtar att även om det finns återberättelser från vissa Hanafi-imamer att en Sujud al-Sahw är nödvändig ifall man reciterar en extra Surah i de sista två Rak’ats, är den valda och mer korrekta åsikten inom Skolan att det inte är nödvändigt. Detta beror på det faktum att det är tillåtet att recitera en extra Surah i dessa Rak’ats, även om det är bättre att undvika det. (Radd al-Muhtar ala al-Durr al-Mukhtar 1/459, Se även: Fatawa Mahmudiyya /7412 och Ahsan al-Fatawa 4/50)
Och Allah vet bäst
[Mufti] Muhammad ibn Adam