Måste man utföra ghusl (ett rituellt bad) efter att haft samlag innan man ska ha det en gång till?
SvarID: 00158
Besvarat av Mufti Faraz Ibn Adam
Källa: Darulfiqh.com
Fråga:
Om jag har samlag med min fru på kvällen innan jag lägger mig, får jag ha samlag igen under samma kväll innan jag gör ghusl (det rituella badet) efter det första samlaget?
Svar:
I Allahs, Den mest nåderike, Den mest barmhärtiges Namn.
As-salamu ‘alaykum wa-rahmatullahi wa-barakatuh.
Det är tillåtet att ha intima relationer flera gånger utan att göra en ghusl (ett rituellt bad) efter varje gång. Det är bäst om paret utför ghusl varje gång efter att de har varit intima. Om de inte utför ghusl bör de utföra wudhu (tvagningen) eller så bör han åtminstone tvätta sitt privata område. Det är dock tillåtet att ha fler relationer utan att ens ha utfört wudhu eller att han har tvättat sitt privata område. [i]
Sayyiduna Anas ibn Malik [ranhu] rapporterar att Profeten [saw] besökte alla sina fruar och utförde endast en ghusl. (Sunan Tirmidhi, hadith nr. 130) [ii]
Och Allah Ta’ala vet bäst.
Mufti Faraz ibn Adam al-Mahmudi
[i] ففي الفتاوى الهندية
وَلَا باس لِلْجُنُبِ أَنْ يَنَامَ وَيُعَاوِدَ أَهْلَهُ قبل أَنْ يَتَوَضَّأَ وأن تَوَضَّأَ فَحَسَنٌ (ج1 ص 16 مكتبة رشيدية)
وفي المبسوط للسرخسي
قَالَ (وَلَا بَأْسَ لِلْجُنُبِ أَنْ يَنَامَ، أَوْ يُعَاوِدَ أَهْلَهُ قَبْلَ أَنْ يَتَوَضَّأَ) لِحَدِيثِ الْأَسْوَدِ عَنْ عَائِشَةَ – رَضِيَ اللَّهُ تَعَالَى عَنْهَا – «أَنَّ النَّبِيَّ – صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ – كَانَ يُصِيبُ مِنْ أَهْلِهِ، ثُمَّ يَنَامُ مِنْ غَيْرِ أَنْ يَمَسَّ مَاءً فَإِذَا انْتَبَهَ رُبَّمَا عَاوَدَ، وَرُبَّمَا قَامَ فَاغْتَسَلَ» ، وَفِي حَدِيثِ أَنَسٍ – رَضِيَ اللَّهُ تَعَالَى عَنْهُ – «أَنَّ النَّبِيَّ – صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ – طَافَ عَلَى نِسَائِهِ فِي لَيْلَةٍ بِغُسْلِ وَاحِدٍ فَكُنَّا نَتَحَدَّثُ بِذَلِكَ فِيمَا بَيْنَنَا، وَنَقُولُ إنَّ النَّبِيَّ – صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ – أُعْطِيَ قُوَّةَ أَرْبَعِينَ رَجُلًا» .
قَالَ (وَإِنْ تَوَضَّأَ قَبْلَ أَنْ يَنَامَ فَهُوَ أَفْضَلُ) لِحَدِيثِ عَائِشَةَ – رَضِيَ اللَّهُ عَنْهَا – «أَنَّ النَّبِيَّ – صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ – أَصَابَ مِنْ أَهْلِهِ فَتَوَضَّأَ، ثُمَّ نَامَ» ، وَهَذَا؛ لِأَنَّ الِاغْتِسَالَ، وَالْوُضُوءَ مُحْتَاجٌ إلَيْهِ لِلصَّلَاةِ لَا لِلنَّوْمِ، وَالْمُعَاوَدَةِ إلَّا أَنَّهُ إذَا تَوَضَّأَ ازْدَادَ نَظَافَةً فَكَانَ أَفْضَلَ.(ج 1 ص 73 دار المعرفة)
وفي بدائع الصنائع في ترتيب الشرائع
وَلَا بَأْسَ لِلْجُنُبِ أَنْ يَنَامَ وَيُعَاوِدَ أَهْلَهُ لِمَا رُوِيَ عَنْ عُمَرَ – رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ – أَنَّهُ قَالَ: يَا رَسُولَ اللَّهِ «أَيَنَامُ أَحَدُنَا، وَهُوَ جُنُبٌ قَالَ: نَعَمْ، وَيَتَوَضَّأُ وُضُوءَهُ لِلصَّلَاةِ» (ج 1 ص 151 المكتبة الرشيدية)
وكذا في فتاوى محمودية ج 5 ص 109 إدارة الفاروق
وكذا في أحسن الفتاوى ج 2 ص 35 أيج أيم سعيد
[ii] في سنن الترمذي
عَنْ أَنَسٍ أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ كَانَ يَطُوفُ عَلَى نِسَائِهِ فِي غُسْلٍ وَاحِدٍ (رقم الحديث 130)
___________________________________________________________________
Fragaimamen.se förser sveriges muslimer med lärdas svar på deras frågor om islam. Vi som står bakom Fragaimamen.se tar inget ansvar för eventuella missförstånd, fel implementering av våra svar eller andra möjliga händelser som kan uppstå efter läsning av våra svar. Alla våra svar får fritt spridas på nätet med villkoret att frågans länk eller Fragaimamen.se nämns som källa. Vid eventuella frågor eller synpunkter, kontakta oss på kontakt@fragaimamen.se