Kommer vi att stå till svars för de saker som vi inte känner till?
SvarID: 00325
Besvarat av mufti Abdurrahman ibn Yusuf Mangera
Källa: Zamzamacademy.com
Fråga:
Kommer vi att stå till svara för de saker vi inte känner till, till exempel om det finns ett fel i vår bön eller en fiqh (rättsläro) fråga? Kommer vi att stå till svars för dessa saker?
Svar:
I Allahs, den mest Nåderikes, den mest Barmhärtiges namn
Assalamu 'alaykum
Det är nödvändigt för varje muslim att förvärva kunskap om det mest grundläggande av hans religion. Till exempel är det nödvändigt för en person att känna till domarna (reglerna) om de dagliga sakerna i hans liv, såsom renhet, salat (bönen), etc. Om en person därefter tjänar tillräckligt nog med pengar som gör det obligatoriskt för honom att betala zakat (allmosan) eller göra pilgrimsfärden, är han också då skyldig att lära sig reglerna för zakat och hadjdj (pilgrimsfärden). Han måste även lära sig de andliga aspekterna av hans din (religion), såsom hur han ska göra så att hans handlingar enbart är för Allahs skull. Förutom detta är det också nödvändigt för honom att lära sig det sociala beteendet, dvs. hur man interagerar på rätt sätt med Allahs skapelser.
Med andra ord är det juridiskt bindande (fard) på alla muslimer att ha tillräcklig kunskap så att de kan utföra sina dagliga plikter, vilket innebär en grundlig kunskap om grunderna om bönen, wudu' (tvagningen), ghusl (det rituella badet), vad man får och inte får äta, etc. (‘Allama Ibn ‘Abidins superkommentar på al-Durr al-Mukhtar 1:29)
Profeten [saw] sade: "Att söka kunskap är obligatoriskt för varje troende person." (Sunan Ibn Madjah, Bayhaqi).
Detta har förklarats som skyldigheten att förvärva kunskap om det mest grundläggande av ens tro. Utöver de grundläggande nödvändigheterna så skulle det endast vara nödvändigt att lära sig detaljerna i andra frågor om de uppstår. Det är dock en kollektiv skyldighet att ha tilgång till experter inom jurisprudens (en mufti eller faqih (jurist)) som kan svara på dessa frågor när de uppstår.
Om en person inte har förvärvat de nödvändiga grunderna om sin tro och gör misstak i detta avseende, ses han säkerligen som klandervärd. Om en person å andra sidan gjorde sitt bästa för att lära sig de essentionella grunderna av sin din (religion) och sedan missade något, kan han ursäktas av Allah. Om i varje fall en person upptäcker ett misstag i det som han gjorde, kan han (i vissa fall) rätta till det genom att göra om handlingen [qada], annars skulle endast ånger vara nödvändigt. (fi: t.ex. om man bad bönen helt fel, så att den blev helt ogiltig. I ett sådant fall ber man bara om den igen)
Även efter att man har lärt sig det essentionella om ens din (religion) (till exempel under en intensivkurs om religion eller med en lokal lärare), måste man fortsätta med att friska upp sin kunskap genom att praktisera i enlighet med den och studera vidiare. Annars är det ibland väldigt lätt att man förlorar denna kunskap.
Och Allah vet bäst.
Wassalam
Abdurrahman ibn Yusuf
_____________________________________
Fragaimamen.se förser sveriges muslimer med lärdas svar på deras frågor om islam. Vi som står bakom Fragaimamen.se tar inget ansvar för eventuella missförstånd, fel implementering av våra svar eller andra möjliga händelser som kan uppstå efter läsning av våra svar. Alla våra svar får fritt spridas på nätet med villkoret att frågans länk eller Fragaimamen.se nämns som källa. Vid eventuella frågor eller synpunkter, kontakta oss på kontakt@fragaimamen.se