Islam lär muslimer att respektera icke-muslimer och interagera med dem på ett ödmjukt och respektfullt sätt
Fråge-id: 00078
Besvarat av mawlana Sayeedur Rahman
Källa: Daruliftabirmingham.co.uk
Fråga:
Jag skulle vilja få veta våra skyldigheter gentemot icke-muslimer och om vi har någonting i koranen eller sunnan som syftar på att man ska behandla alla med jämlikhet.
I Guds, den mest Nåderikes, den mest Barmhärtiges namn.
Islam är en religion av fred och utbildar alla muslimer i hur man ska leva sitt liv i fred och ro. Islam lär dess anhängare att vara varsamma, vänliga, omtänksamma och förstående gentemot andra, inklusive icke-muslimer.
Gud (den Prisade och den Upphöjde) säger i koranen: "Gud förbjuder er inte att visa godhet mot dem som inte bekämpar er på grund av [er] tro och inte driver ut er ur era hem, och [Han förbjuder er inte] att bemöta dem med rättvisa och opartiskhet – Gud älskar de opartiska." (Surah al-Mumtahinah (60): vers 8)
I en annan vers säger Gud (den Prisade och den Upphöjde): "TROENDE! Stå fasta på Guds sida som vittnen för rätt och rättvisa och låt inte avoghet mot människor förmå er att avvika från rättvisans väg. Gör rätt – det ligger gudsfruktan närmast; Gud är väl underrättad om vad ni gör." (Surah al-Ma'idah (5): vers 8)
Det är tydligt från ovanstående verser att Gud befaller oss att behandla muslimer och icke-muslimer rättvist och vänligt. Icke-muslimers trosövertygelser får inte påverka en muslim till att behandla dem orättvist. Snarare måste en muslim behandla dem på ett opartiskt, rättvist och vänligt sätt.
Det finns många händelser där Profetens [saw] uppförande mot icke-muslimer har återgetts. Händelsen vid Taif är väldokumenterad. Trots svårigheterna och smärtan som Profeten [saw] fick utstå, var han förlåtande och barmhärtig.
I imam Muslims [ranhu] Sahih återberättas det att följeslagaren Hakim ibn Hizam [ranhu] gick förbi en grupp människor i Sham som hade tvingats att stå i solen efter att olja hade hällts över deras huvuden. Han frågade: ”Vad är detta?” Han fick veta att de misslyckades med att betala deras markskatt. Hakim ibn Hizam [ranhu] svarade: ”Sannerligen har jag hört Profeten [saw] säga: "Gud skall plåga dem som plågar andra i detta liv." (Sahih Muslim)
Profeten [saw] accepterade även en icke-muslims inbjudan genom att äta i hans hus. Likaså bjöd Profeten [saw] in icke-muslimer till sitt hus. (Sahih Muslim)
Imam Ashraf Ali Thanwi [ranhu] har i sin bok Imdadul Fatawa (vol. 3, sid. 482) skrivit att det skulle vara tillåtet att ge och ta emot gåvor under icke-muslimers religiösa högtider, då det inte är en religiös handling, utan en social sed. Avsikten med att ge gåvor är inte att respektera den religiösa högtiden, utan snarare att respektera och visa artighet mot den som gåvan ges till.
Sammanfattningsvis lär Islam muslimer att vara vänliga och kärleksfulla mot andra, inklusive icke-muslimer. Vi bör agera som ambassadörer för vår religion och låta våra handlingar och uppföranden kalla icke-muslimer till islam. Dock måste en fin linje dras så att muslimer inte imiterar icke-muslimer, då det har återberättats i en hadith av imam Abu Dawud [ranhu] i hans Sunan: Guds Sändebud [saw] sade: "Den som imiterar ett folk, hör till dem." (Sunan Abu Dawud). (Fi: inte imitera på ett sådant sätt att ens muslimska identitet, handlingar, uppförande, etc. inte längre är uppenbara,)
Gud vet bäst
Sayeedur Rahman
_______________________________________________________________________________________________________
Fragaimamen.se förser sveriges muslimer med lärdas svar på deras frågor om islam. Vi som står bakom Fragaimamen.se tar inget ansvar för eventuella missförstånd, fel implementering av våra svar eller andra möjliga händelser som kan uppstå efter läsning av våra svar. Alla våra svar får fritt spridas på nätet med villkoret att frågans länk eller Fragaimamen.se nämns som källa. Vid eventuella frågor eller synpunkter, kontakta oss på kontakt@fragaimamen.se