Hur ber man tahadjdjud bönen?
SvarID: 00234
Besvarat av Mufti Muhammad Zakariyya Desai
Källa: Askimam.org
(fråga imamen: observera: i nedanstående hadither nämns det fraser såsom “Herren stiger ned” och “Hans händer”, dessa uttryck ska inte tolkas bokstavligt. Allah stiger inte ned bokstavligen talat och inte heller har Han händer (kroppsdelar). Muslimerna har aldrig tolkat dessa uttryck bokstavligt. Imam Malik tolkade exempelvis “Herren stiger ned” metaforiskt för någonting annat. Klicka här för att läsa vad han sa. Andra lärda tolkade händer enligt dess andra betydelser, såsom att Allah är nåderik, att Han har dominans över sina tjänare, o.s.v.)
Svar:
Hur ber man tahadjdjud salat (bönen) på korrekt sätt?
Svar:
I Allahs, Den mest nåderike, Den mest barmhärtiges Namn.
Assalamu ‘alaykum wa rahmatullahi wa barakatuh
1. Tahadjdjuds dygder
Rasulullah (Allahs Sändebud) [saw] sade: “När en tredjedel av natten är kvar stiger vår Rabb (Herre), Den högste, Den mest Upphöjde, ned till den första himlen och tillkännager: “Vem finns där för att be till mig så att Jag kan besvara hans förbön och vem finns där för att be om förlåtelse så att Jag kan förlåta honom?.” Sedan sträckar Han ut sina händer (av välvilja och barmhärtighet) och tillkännager: “Vem kommer att ge ett lån till Den som varken är i nöd eller en förtryckare.” (Sahih Muslim)
صحيح مسلم – (ج 5 / ص 124(
حَدَّثَنِى حَجَّاجُ بْنُ الشَّاعِرِ حَدَّثَنَا مُحَاضِرٌ أَبُو الْمُوَرِّعِ حَدَّثَنَا سَعْدُ بْنُ سَعِيدٍ قَالَ أَخْبَرَنِى ابْنُ مَرْجَانَةَ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا هُرَيْرَةَ يَقُولُ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ -صلى الله عليه وسلم- « يَنْزِلُ اللَّهُ فِى السَّمَاءِ الدُّنْيَا لِشَطْرِ اللَّيْلِ
أَوْ لِثُلُثِ اللَّيْلِ الآخِرِ فَيَقُولُ مَنْ يَدْعُونِى فَأَسْتَجِيبَ لَهُ أَوْ يَسْأَلُنِى فَأُعْطِيَهُ. ثُمَّ يَقُولُ مَنْ يُقْرِضُ غَيْرَ عَدِيمٍ وَلاَ ظَلُومٍ ». قَالَ مُسْلِمٌ ابْنُ مَرْجَانَةَ هُوَ سَعِيدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ وَمَرْجَانَةُ أُمُّهُ.
Abu Hurairah [ranhu] återberättar att Rasulullah [saw] sade: “När en tredjedel av natten passerar, stiger Allah ner till den första himlen och tillkännager: “Jag är Herren, Jag är Kungen, vem skulle bönfalla Mig så att Jag kan acceptera hans åkallan? Vem ber Mig så att Jag bevilja honom hans önskan? Vem ber Mig om förlåtelse så att Jag kan förlåta honom?”
صحيح مسلم – (ج 5 / ص 122(
حَدَّثَنَا قُتَيْبَةُ بْنُ سَعِيدٍ حَدَّثَنَا يَعْقُوبُ – وَهُوَ ابْنُ عَبْدِ الرَّحْمَنِ الْقَارِىُّ – عَنْ سُهَيْلِ بْنِ أَبِى صَالِحٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ أَبِى هُرَيْرَةَ عَنْ رَسُولِ اللَّهِ -صلى الله عليه وسلم- قَالَ « يَنْزِلُ اللَّهُ إِلَى السَّمَاءِ الدُّنْيَا كُلَّ لَيْلَةٍ حِينَ يَمْضِى ثُلُثُ اللَّيْلِ الأَوَّلُ فَيَقُولُ أَنَا الْمَلِكُ أَنَا الْمَلِكُ مَنْ ذَا الَّذِى يَدْعُونِى فَأَسْتَجِيبَ لَهُ مَنْ ذَا الَّذِى يَسْأَلُنِى فَأُعْطِيَهُ مَنْ ذَا الَّذِى يَسْتَغْفِرُنِى فَأَغْفِرَ لَهُ فَلاَ يَزَالُ كَذَلِكَ حَتَّى يُضِىءَ الْفَجْرُ
Bilal [ranhu] återberättar att Nabi (Profeten) [saw] sade: “Var vaksam i att stå upp (i bön) på natten, för det var de fromas praxis innan dig. Det är ett sätt att få närhet till Allah Ta’ala, försoning för överträdelser och ett hinder mot synder.”
2. Tahadjdjuds tid
Tiden för tahaddjud börjar efter ‘isha salah (nattbönen) och sträcker sig ända fram till subh (fadjr) sadiq (gryningsbönen) (Mukhtasar Qiyaamul Layl-An Nasr Marwazi).
Vissa fuqaha (rättslärda) är av åsikten att tiden för tahaddjud börjar efter att halva natten har passerat. (Fataawa Rahimiyya vol. 4, sid. 283 – Gammal upplaga).
Det är dock mer dygdigt att utföra tahadjdjud under den senare delen av natten.
Abu Umamah [ranhu] återberättar att en person kom till Rasulullah [saw] och frågade vilken bön som är den mest dygdiga? Han svarade: “Salah (bön) mitt på natten.” (Kitabut Tahajjud- Ibn Abi Dunya, sid. 304).
3. Antalet rak’ahs (böneenheter)
Antalet raka’ahs som utfördes av Nabi [saw] varierade beroende på rådande omständigheter. Även om det finns tillräckligt med tid vid vissa tillfällen, brukade Nabi utföra mindre raka’ahs och recitera längre qira’at. (Khasa’ile Nabawee, sid. 156) Fyra till två raka’ats i par om två eller fyra har rekommenderats, härlett från de olika återberättelserna. (Imdadul Fatawa vol. 1, bab finnawafil / Maraqil-Falah), Men om två raka’ahs utförs inom den föreskrivna tiden kommer det att anses som tahadjdjud. (Raddul Mukhtar, vol. 1, sid. 715)
Muhammad Zakariyya Desai,
Biträdande Mufti,
Kontrollerat och godkänt av:
Mufti Ebrahim Desai
___________________________________________________________________
Fragaimamen.se förser sveriges muslimer med lärdas svar på deras frågor om islam. Vi som står bakom Fragaimamen.se tar inget ansvar för eventuella missförstånd, fel implementering av våra svar eller andra möjliga händelser som kan uppstå efter läsning av våra svar. Alla våra svar får fritt spridas på nätet med villkoret att frågans länk eller Fragaimamen.se nämns som källa. Vid eventuella frågor eller synpunkter, kontakta oss på kontakt@fragaimamen.se