Hidjab (slöjan), niqab, tvång och religiös förändring
SvarID: 00123
Besvarat av Shaykh Faraz Rabbani
Källa: Qa.sunnipath.com
Fråga:
Är det obligatoriskt för kvinnor att bära niqab enligt Hanafiskolan? Kan du kort förklara detta med bevis?
Svar:
I Allahs, Den mest nåderike, Den mest barmhärtiges Namn.
Walaikum assalam,
Jag ställde frågan till Mufti Mahmoud Ashraf Usmani, en man av stor kunskap och ödmjukhet. Han svarade att i vår tid, med den situation som råder, måste vi snarare betona vikten av att kvinnor täcker sin kropp ordentligt så att de inte visar annat än ansikte och händer. Detta ska göras med kläder som sitter löst, inte är genomskinliga, inte drar till sig onödig uppmärksamhet och inte imiterar det som vanligtvis bärs av icke-troende. Här behöver vårt fokus vara.
Utöver detta vet vi att niqab bars av fruarna till vår älskade Profet (frid och välsignelser över honom, hans familj, hans följeslagare och de som älskar dem) och de kvinnliga följeslagarna.
I Hanafiskolan är ansikte, händer och fötter inte en del av kvinnans awrah. Dock finns det dokumenterat sedan tidigt att det är nödvändigt (wadjib) att täcka ansiktet för andra än gamla kvinnor på grund av den fitna som kan uppstå. I den muslimska delen av världen är det fortfarande möjligt att tillämpa detta påbud. Vi ser till exempel Sheikh Wahbi Sulayman Ghawji, en stor Hanafilärd från Albanien med stor kunskap, visdom och taqwa (Gudsfruktan), som levde en längre tid i Syrien och författade otaliga böcker till nytta för oss. I ett flertal verk understryker han nödvändigheten (wudjub) för niqab enligt den stora majoriteten av Islams jurister och kritiserar modernister och vissa salafis (som till exempel Nasir al-Albani) som påstår att det inte är rekommenderat.
Vi måste emellertid ha i åtanke att detta kan vara mycket svårt att följa i västvärlden. Mufti Mahmouds svar, som upprepats av många andra gudfruktiga lärda som känner till förhållandena här, kan alltså följas utan problem. Men den som i sin omgivning har möjlighet att utan rädsla eller problem bära niqab gör onekligen det som är bäst.
Hur kan en far/bror/make hållas ansvarig för att deras fru/syster/mor bär niqab (eller hidjab om det (fråga imamen: dvs. niqab) inte bedöms nödvändigt)? Tillåts vi tvinga dem att bära det, och får de i så fall någon belöning om det bärs under tvång? Eller är det ett personligt val, där de begår en synd ifall de inte bär det?
Problemet med många män i dagens samhälle är att de påminner om möss men agerar som om de vore lejon. En muslim är ansvarig för sin familj. Allah har beordrat oss att rädda oss själva och våra familjer från Elden vars bränsle är människor och stenar. I det ljuset har fäder och övriga vuxna medlemmar i hushållet ett ansvar att uppfostra barnen till att verkligen tro och förstå sin religion. Detta är något som kräver stor uppmärksamhet och är ett stort ansvar, speciellt i västvärlden. Barn behöver uppfostras i en anda att älska Allah och hans Sändebud (frid och välsignelser över honom) och att följa muslimernas exempel. Sådana barn ifrågasätter normalt sett inte att tillämpa Islams regler.
Om detta inte har gjorts kvarstår fortfarande plikten: det är obligatoriskt för en fru/syster/mor att täcka sig. Att hon inte gör det innebär något ont (munkar). De övriga medlemmarna i hushållet är skyldiga att försöka få henne att täcka sig, speciellt tungt ligger det ansvaret på hennes make eller far. Det är emellertid inte så enkelt som att slänga till henne en sjal och be henne ta på sig den. Ibland behöver ett stort grundläggande arbete göras. En tonåring som inte vet grunderna i sin religion, varför hon är muslim och ännu mindre varför hon måste täcka sig reagerar oftast inte väl på en order om att ”nu är det nog, sätt på dig sjalen”. Det kan i sig skapa en motvilja mot religionen och föra henne längre bort från tron.
Visdom och tålamod behövs. Men detta ska inte förväxlas med att acceptera det som är felaktigt. Vi behöver fortfarande hata olydnaden mot Allah i vårt hjärta, men hitta den bästa och effektivaste vägen att förändra saker. En bra början är hos oss själva. Anledningen till att muslimer som återuppväcks och börjar praktisera sin tro inte har så stor påverkan på omgivningen är att de ofta blir blinda för sina egna fel och börjar försöka trycka in andra omkring sig i inbillade islamiska ”mallar”.
Om de först hade arbetat med sig själva skulle deras eget ljus visat andra vägen utan större behov av ord.
Och bara Allah ger framgång.
Wassalam,
Faraz Rabbani
________________________________________________________________________________________
Fragaimamen.se förser sveriges muslimer med lärdas svar på deras frågor om islam. Vi som står bakom Fragaimamen.se tar inget ansvar för eventuella missförstånd, fel implementering av våra svar eller andra möjliga händelser som kan uppstå efter läsning av våra svar. Alla våra svar får fritt spridas på nätet med villkoret att frågans länk eller Fragaimamen.se nämns som källa. Vid eventuella frågor eller synpunkter, kontakta oss på kontakt@fragaimamen.se