Får man rita av levande ting? Får man ta bilder på levande ting med kamera? Filma? Sända live?
Besvarat av Mufti Muhammad ibn Adam
Källa: Daruliftaa.com
Fråga:
Jag undrar bara vad shaykh Muhammad ibn Adams åsikt är gällande foton. Jag vet att det finns meningsskiljaktigheter mellan de lärde i frågan, men jag såg nyligen ett foto på honom på en webbplats. Är han av åsikten att foton är tillåtna?
Svar:
I Allahs, den mest Nåderikes, den mest Barmhärtiges namn.
Det finns två olika frågor som rör bildskapande (taswir), det skulle därför vara bra att förstå varje fråga för sig och shariadomen om den.
1) Att rita/måla bilder av människor och djur
Precis som det är allmänt känd, så finns det otaliga hadither återberättade från Allahs Sändebud [saw] som strikt förbjuder att man målar bilder av levande objekt, till exempel:
Sayyiduna Djabir [ranhu] återberättar att Allahs Sändebud [saw] förbjöd hållandet av bilder hemma och att man gör dem." (Sunan Tirmidhi, nr: 1749)
Sayyiduna Abu Talha [ranhu] återberättar att Allahs Sändebud [saw] sade: "(Nådens) änglar träder inte in i ett hus där det finns en hund eller en bild". (Sahih al-Bukhari, nr: 5609)
På grund av dessa och många andra liknande narrationer är de flesta klassiska lärda av åsikten att det är otillåtet och syndigt att måla och rita av människor och djur. De uppger att "bildskapande" (taswir) av humant eller animaliskt liv uttryckligen har förbjudits av Allahs Sändebud [saw] och därför är det syndigt. Endast imam Malik [ranhu] rapporteras ha varit av en annan mening än denna position [att det är ett] generellt förbud.
I en av sina återberättelser, rapporteras Sayyiduna imam Malik [ranhu], i motsats till de andra tre imamerna och de flesta andra mudjtahiderna, ha uppgett att endast de bilder som är tredimensionella och har en kropp, såsom statyer och skulpturer, är otillåtna. En bild som inte har en kropp eller skugga kommer inte att vara otillåten, men något ogillat, såsom att rita en bild på ett papper, tyg eller något annat objekt. Detta är en av de två åsikter som återberättas från imam Malik och hans andra position är den samma som majoriteten av de klassiska lärdas.
De allra flesta klassiska lärdas position baseras på det faktum att det inte görs någon skillnad mellan en materiell och en immateriell bild i de olika haditherna. Hadithen som indikerar på tillåtligheten av immateriella och icke-fasta bilder menar bilder på annat än människor och djur. (se: al-Mugni, 7/7 & Takmila Fath al-Mulhim, 4/155)
Baserat på detta är den tillförlitliga och mainstream åsikten hos de klassiska lärda att bildskapande är otillåtet, vare sig man målar en bild på ett objekt eller gör en skulptur. Detta är den position som tre av de största sunnitiska skolorna i islamisk lag (dvs. Hanafi, Shafi'i och Hanbali) har och det är även en av positionerna som återberättas från imam Malik [ranhu]. Det vore bättre om man frågade en maliki lärd för att fastställa den position man är överrens om (mufta bihi) inom den skolan. Man ska därför undvika att rita/måla bilder av människor och djur.
2) Fotografier
Mot bakgrund av imam Maliks ovannämnda position är det ingen fråga om tillåtligheten av att fotografera, för enligt den positionen är det tillåtet att måla bilder av humant eller animaliskt liv på ett papper eller tyg, kamerabilder skulle därmed få samma dom.
Men med tanke på den huvudsakliga majoritetsåsikten hos de klassiska lärda, uppstår frågan om huruvida foton på människor och djur faller under samma typ av bildskapande som förbjudits av Allahs Sändebud [saw] i många hadither. Kamerafoton existerade inte då klassiska lärda diskuterade frågan om bildskapande och därför hittar man ingen uttrycklig dom om fotografier i deras verk. Det är något som nutida lärda fick i uppgift att fastställa, om foton har samma dom som den om att måla och rita bilder (fi: dvs: om foton är lika otillåtna såsom det är att måla och rita bilder).
Nutida lärda har olika åsikter i denna fråga:
a) Den överväldigande majoriteten av indo-pakistanska och vissa arabiska lärdas position är att fotografier av humant eller animaliskt liv inte är tillåtna på grund av samma anledning som det inte är tillåtet att måla av dessa. De uppger att domen om bildskapande inte ändras genom att man ändrar verktyget som bilden framställs med. Varesig en bild produceras genom att man målar den eller använder en kamera, är det fortfarande otillåtet (haram) så länge det är en bild av en människa eller ett djur. Det är shaykh mufti Taqi Usmanis och de flesta av mina andra lärares åsikt. Den är utan tvekan den mer försiktigare och starkare åsikten enligt mitt förfarande.
b) Den andra positionen i frågan, som de flesta arabiska lärda (från alla fyra madhabs) och vissa från den indiska subkontintenten har är att det finns en skillnad mellan bilder och det förbjudna bildskapandet (taswir). Shaykh Muhammad Bakhit al-Mut'i från Egypten, en lärd från 20-talet känd för sin kunskap och fromhet, skrev en hel avhandling med titeln al-Djawab al-Shafi fi Ibahat Surat al-Photography till stöd för åsikten [som säger] att det är tillåtet. Hans grundläggande förståelse är att anledningen till förbudet mot att måla bilder (enligt hadithens ordalydelse) är att man utmanar Allah i Hans Skapande av levande varelser. Med kamerafoton producerar man dock inte en bild med hjälp av ens egen fantasi och man utmanar därför inte Allahs skapande. Det är bara en reflektion av en levande varelse som redan har skapats av Allah Den högste.
Detta är de nutida lärdas två positioner i frågan. Det finns stora lärda av kunskap, visdom och fromhet på båda sidor av staketet; Det skulle därför vara fel att kritisera någon som följer någon av dessa positioner. Det är en fråga om en genuin och giltig meningskiljaktighet. Det är inte en fråga där man kan fördöma varandra och man måste respektera andras rätt att följa sitt samvete.
Eftersom du frågade om min personliga åsikt, så är jag för det första inte alls i en position av att ha en "personlig" åsikt som sådan. Jag följer mina lärare och lär mig av dem. Jag har lärare i Storbritannien och subkontinenten som förbjuder foton, men jag har också lärare i arabvärlden som tillåter dem. Den position som jag följer är den som mina lärare som förbjuder att man tar foton har, för det är en mer försiktigare och säkrare position. Jag har dock fullständig respekt för den position (och praktisering) som de som tillåter att man tar bilder har.
Min praktisering är därför att jag inte gärna vill posera för en foto såvida det inte finns ett genuint behov, såsom för ett pass eller något liknande. Om jag blir frågas vägrar jag artigt. Om någon å andra sidan tar foton och jag också är närvarande och gör mitt, går jag inte bort för att hindra honom från att ta en bild på mig. Om du alltså kom över ett foto på mig så är det förmodligen för att jag kan ha varit närvarande på en plats där bilder togs. Det senaste fotot på mig som du refererade till togs i samma sammanhang. Jag hade vetskap om att foton togs och jag kanske vara med på någonm men jag poserade inte frivilligt för ett foto. Jag hoppas du förstår vad jag menar!
3) Direktsändning
Shaykh mufti Taqi Uthmani (må Allah bevara honom) och många andra lärda har förklarat att direktsändningar av bilder inte faller inom bildskapande (taswir) området (taswir). En bild är något som är permanent och statiskt, medan bilden som direktsänds inte är permanent och kan därför inte betecknas som en bild. En direktsändning är i verkligheten en reflektion av den verkliga bilden, ungefär som att se en bild i en spegel.
Om en bild av en människa eller djur direktsänds, skulle då detta således inte falla under det förbjudna bildskapandet. Det kommer att vara tillåtet att direktsända något eller titta på ett direktsänt program, förutsatt att programmets innehåll är tillåtet (halal). (Taqrir Tirmidhi, 2/351)
4) Videoinspelning
Enligt shaykh Taqi Uthmani betraktas det som spelas in på ett videoband eller DVD inte heller som en bild. I ett videoband samlas en bilds partiklar och öppnas sedan återigen i samma ordning för att visa bilden. Detta är anledningen till att det inte går att se bilden på bandets skena utan att spela upp den. (ibid).
Om således en tillåten och halal händelse, till exempel en föreläsning av en lärd, spelas upp och visas på ett videoband eller DVD, ska det vara tillåtet, insha Allah.
Notera att ovanstående diskussion inte på något sätt relaterar till TV-tittande. Att titta på tv och ha en hemma är en helt annan fråga, för vilken ett separat svar behövs. Farorna och ondskorna med att ha en TV hemma känner alla till. Detta svar avser endast tillåtelsen att titta på en halal bild genom en direktsändning eller ett videoband/DVD.
Shaykh Taqi Uthmani (må Allah bevara honom) sammanfattar detta i en av hans Fatawa:
"De bilder som visas under direktsändningar eller inspelade program på TV är inte de bilder som man i strikt mening åsyftar i den helige Profetens [saw] hadither om de inte skrivs ut på ett varaktigt sätt på papper eller på något annat objekt. Men den grundläggande orsaken till varför muslimer uppmanas att inte ha TV-apparater i sina hem är för att de flesta av de program som sänds på TV-kanalerna innehåller otillåtna element." (Taget från al-Balagh hemsidan, http://www.albalagh.net/qa/video_chips.shtml)
Och Allah Vet bäst.
[Mufti] Muhammad ibn Adam
_____________________________________
Fragaimamen.se förser sveriges muslimer med lärdas svar på deras frågor om islam. Vi som står bakom Fragaimamen.se tar inget ansvar för eventuella missförstånd, fel implementering av våra svar eller andra möjliga händelser som kan uppstå efter läsning av våra svar. Alla våra svar får fritt spridas på nätet med villkoret att frågans länk eller Fragaimamen.se nämns som källa. Vid eventuella frågor eller synpunkter, kontakta oss på kontakt@fragaimamen.se