Är röstning tillåtet enligt islam?
Besvarat av mufti Muhammad ibn Adam al-Kawthari
Källa: Daruliftaa.com
Fråga:
Varje år …. är vi muslimer splittrade kring frågan om ”huruvida det är tillåtet att rösta för människostiftade lagar eller ej”. Jag ställer frågan om det är tillåtet att rösta för annat än Guds lagar, och leder det till taghoot eller shirk (avgudadyrkan)?
Får vi bara följa shariah? Huvudfrågan är om vi får delta i denna röstningsprocedur eller inte?
[Fråga imamen: Läsaren uppmanas att läsa hela det svar som ges. Svaret är så utformat att det är lätt att i vredesmod lämna det halvvägs igenom och därigenom gå från läsningen med en ofullständig bild av vad islam säger inom ämnet.]
Svar:
I Guds, Den Mest Nåderikes, Den Mest Barmhärtiges namn.
Röstningsproceduren i icke-muslimska demokratiska val grundar sig inte på religiösa ideologier och inte heller vinns eller förloras val på religiösa grunder. En kandidat som ställer upp i ett val ger alltså inte löfte om att implementera islams lagar eller någon annan religions för den delen.Vanligtvis ger en kandidat löften till allmänheten om bättre tjänster och möjigheter. Dessa tjänster kan också vara kopplade till en viss religion, såsom löften om ekonomiskt stöd till byggandet av moskéer för muslimer, och så vidare.
Det är därför tillåtet att rösta på en specifik kandidat eller parti i icke-muslimska länder och att rösta anses inte utgöra en synd eller kufr (vantro). När man röstar på ett parti innebär det nödvändigtvis inte att man håller med dess övertygelse och ideologier helt och hållet, utan snarare så är avsikten att kandidaten (eller partiet) ska vara till hjälp för hela samhället.
I ljuset av ovanstående blir det klart att röstning i sig inte är något som är otillåtet. Dock bör följande beaktas:
Röstning är på sätt och vis ett givande av ett vittnesbörd till förmån för personen/partiet man röstar på. Precis som det är en stor synd att vittna falskt är det också förbjudet och en stor synd att rösta på en kandidat man vet inte är värdig.
Gud Den Högste säger:
”Gud befaller er att till den rättmätige ägaren återlämna det som ni fått er anförtrott”.
(Surah al-Nisa, 58)
Han säger också:
“Och när ni yttrar er, yttra er med opartiskhet, även om det gäller en nära anhörig”. (al-An’am, 152)
Och:
“Och avhåll er från lögnaktigt tal”. (al-Hajj, 30)
Att bära falskt vittnesbörd har ansetts vara en av de stora synderna. Imam Dhahabi (må Gud vara barmhärtig mot honom) inkluderade falskt vittnesbörd i sin berömda bok al-Kaba’ir och rapporterade sedan följande hadith (profetiska tradition):
”Skall jag inte informera er om de största synderna (akbar al-kaba’ir): Att tillskriva partners till Gud (shirk), olydnad mot föräldrarna, att bära falskt vittnesbörd och att tala lögnaktigt.” (Sahih al-Bukhari)
När man ger sin röst bär man faktiskt vittnesbörd om att den kanditaten (eller partiet) är pålitlig i sina övertygelser och handlingar och bättre än de andra kandidaterna.
I en situation där det inte finns någon värdig kandidat (så som i icke-muslimska länder där åtminstone ideologierna och övertygelserna hos de relevanta partierna går emot islams läror) bör då rösten gå till den som är bättre och mer trovärdig än de andra kandidaterna.
Att ge en röst [till någon] helt baserat på personliga anknytningar, familjeförhållanden eller liknande (när man är medveten om att den man röstar på inte är värdig) skulle följaktligen anses vara otillåtet.
Rösten ska ges till den kandidaten som man tror kommer att ge människorna deras rättigheter, förhindra orättvisor, och så vidare.
Ibland kan röstning bli nödvändigt. Sayyiduna (vår mästare) Abu Bakr (må Gud vara nöjd med honom) berättar att Guds Sändebud (må Gud välsigna honom & ge honom frid) sade:
”Om folk ser en förtryckare och inte stoppar honom är det då mycket troligt att Gud kommer att inkludera dem alla i straffet.” (Sunan Tirmidhi & Sunan Abu Dawud)
Om du ser tydligt förtryck och överträdelse, och trots att du hade förmågan att förhindra förtrycket genom att ge din röst gör du inte det, kommer du då i ljuset av denna hadith således att vara syndig.
I en annan hadith står det:
”Om en troende förödmjukas framför en individ, och han, trots att han hade förmågan att förhindra denna förödmjukelse avstod från att göra det, kommer Gud att förödmjuka honom (på uppståndelsens dag) i närvaro av hela skapelsen”. (Jam al-Fawa’id, 2/51)
Sammanfattningsvis är röstning inte något som är otillåtet. Om man tror att en särskild kandidat eller parti kommer att vara till nytta för allmänheten i deras dagliga frågor bör man då rösta på honom. Och genom att rösta på ett visst parti kommer det inte att anses att man överensstämmer med alla deras ideologier och övertygelser.
Och Gud vet bäst
[Mufti] Muhammad ibn Adam
Fragaimamen.se är en tjänst genom vilken Sveriges muslimer förses med olika imamers svar på deras frågor om islam. Vi som står bakom Fråga imamen tar inget ansvar för eventuella missförstånd, fel implementering av svar eller andra möjliga händelser som kan uppstå efter läsning av material på vår webbsida. Vi tar likväl endast ansvar för material som publiceras på vår webbsida och inte på andra webbsidor eller länkar som vi eventuellt hänvisar till. Alla våra svar får fritt spridas på nätet med villkoret att frågans länk eller Fragaimamen.se nämns som källa. Vid eventuella frågor eller synpunkter, kontakta oss på kontakt@fragaimamen.se.