Är preventivmedel tillåtet? Är det ogillat? Vad är bättre än det?
SvarID: 00308
Besvarat av shaykh Faraz Rabbani
Källa: Spa.qibla.com
Fråga:
Är preventivmedel tillåtet? Är det ogillat? Vad är bättre än det?
Svar:
I Allahs, Den nåderikes, Den barmhärtiges Namn.
Må Allahs frid och välsignelser vara över Hans Sändebud Muhammad, hans familj, följeslagare och efterföljare
Walaikum assalam wa rahmatullah,
Preventivmedel är tillåtet. Det är dock bättre att inte använda preventivmedel om det inte finns någon verklig anledning eller nytta, eftersom koranen och sunnan har uppmuntrat oss att skaffa barn och det är till stor nytta för individen och samhället att uppfostra rättfärdiga barn.
’Allama Djad al-Haqq (må Allah vara barmhärtig mot honom), den frome Shaykh al-Azhar under slutet av det 21:a århundradet, skrev i en fatwa daterad 1399 EH (1949 e.kr.), att:
1. Preventivmedel är tillåtet om mannen och hunstrun är överens, eftersom det inte finns någonting i koranen och sunnan som förbjuder det, utan snarare så indikerar haditherna och Profetens [saw] och följeslagares [saw] praxis på att det är tillåtet och detta bekräftas av uttalanden från lärda i alla dem islamiska rättsskolorna.
2. Det är inte tillåtet att använda preventivmedel utan ens äktenskapspartners medgivande – detta gäller både för man och hustru.
3. Nutida former av preventivmedel, oavsett om de används av mannen elelr hustrun, är exakt samma sak som den ’azl (att ejakulera utanför slidan) som nämns i haditherna, vilket uttryckligen framgår av juristernas ord i Hanafiskolan och andra skolor. Rättare sagt så är det överlägset, mer naturligt och mindre skadligt.
4. Det är inte tillåtet att använda en irreversibel preventivmetod – såsom sterilisering.
5. Statlig tvångspåtvingad befolkningsplanering är inte tillåtet.
[Sammanfattning av från Djad al-Haqqs fatwa, från Mawsu’at Fatawa Dar al-Ifta’ al-Masriyya]
Andra nutida lärda uppger samma sak.
Även om vissa texter indikererar på att det är något ogillat (makruh tanzihan) att använda det, så är det inte vad de flesta av de stora juristerna i Hanafiskolan uppger. Till och med juristerna som uppgav att det är ogillat nämnde att om et finns en bra anledning eller nytta i att använda preventivmedel är det inte ogillat. I vår tid skulle det inkludera anledningar såsom att man vill ha en hanterbar familjestorlek, när man inte får stöd från släkten med att uppfostra barnen; en önskan att ge barnen den uppmärksamhet, utbildning och stöd som de behöver i svåra tider (fi: dvs. man kan inte ge eventuella barn detta just nu och därför vill man använda preventivmedel); genuina (fysiska eller känslomässiga) hälsoskäl och så vidare.
Vi förstår dock samtidigt att ett av äktenskapets syften (maqasid) och visdomar är att ha barn, såsom det nämns av Imam Ghazali i hans Ihya’ ’Ulum al-Din.
Koranen och Allahs älskade Sändebuds [saw] sunnah har uppmuntrat oss att skaffa barn. Det finns en stor nytta för individen och samhället att ha barn. Inte endast upprätthåller man sunda samfund och samhällen genom att ha rättfärdiga barn, utan det lär även mänskligheten att: det finns få saker som är mer effektiva än att ha barn när man lär ut vad en god karaktär, nåd, medkänsla och sann kärlek innebär.
Det här är anledningen varför Allahs Sändebud [saw] sade: ”Gift er och föröka er.” [Abu Dawud and Nasa’i]
Beträffande tillåtelsen [att använda] preventivmedel
Sayyiduna Djabir ibn ’Abd Allah [ranhu], Allahs Sändebuds [saw] framstående följeslagare återberättar att:
”Vi brukade ägna oss åt preventiva metoder [’azl) (fi: följeslagarna brukade ejakulera utanför slidan, så att deras hustrur inte skulle bli gravida) då koranen uppenbarades. Hade det varit något som var förbjudet skulle koranen ha förbjudit det.” [Bukhari (5209); Muslim (4220)]
Kasani (må Allah vara barmhärtig mot honom) anger i Bada’i’ al-Sana’i’ (2.334-335):
”Det är ogillat att ägna sig åt preventiva metoder (’azl, att ejakulera utanför) med ens fru utan hennes tillåtelse. Detta beror på att samlag med utlösning är ett sätt att få barn på och det är hennes rätt att få barn. Genom att använda sig av preventivmedel [utan hennes tillåtelse] hindrar man [henne] från att få barn, vilket utgör en orsak till varför man inte har uppfyllt hennes rättighet.
Men om preventivmedlet användes i enlighet med hustruns medgivande (rida), är det då inte ogillat. I ett sådant fall har hon frivilligt avstått från sin rättighet.”
Detta nämns också av Marghinani i al-Hidaya och Nasafi i Kanz al-Daqa’iq. Zayla’i bekräftar detta i sin kommentar till Kanz al-Daqa’iq. [Tabyin al-Haqa’iq Sharh Kanz al-Daqa’iq, 6.21]
Ibn Taymiyya (må Allah vara barmhärtig mot honom) och andra återberättar att det råder enighet mellan de fyra skolorna inom sunniislam om att det är tillåtet att använda preventivmedel med hustruns tillåtelse. [al-Fatawa al-Kubra, 2.101]
Ibn Nudjaym (må Allah vara barmhärtig mot honom) säger i al-Bahr al-Ra’iq Sharh Kanz al-Daqa’iq:
”Tillåtelsen [att använda] preventivmedel (’azl) är majoriteten av de lärdas position, på grund av [den ovannämnda] hadithen i Bukhari…” [3.214]
Men är preventivmedel ogillat?
Ibn Nudjaym citerar sedan Ibn al-Humam (må Allah vara barmhärtig mot honom, som återberättar i sin magnifika kommentar på al-Hidaya, Fath al-Qadir, att vissa lärda från Hanafiskolan ansåg preventivmedel vara tillåtet, men ogillat, medan andra inte ansåg det vara ogillat. [ibid.]
Mulla Khusro, den store ottomanske mästerjuristen, sade i al-Durar att det är tillåtet att använda preventivmedel. Han anger inte att det är ogillat. [1.315] Shurunbulali (må Allah vara barmhärtig mot honom) säger samma sak i sin marginella kommentar, al-Shurunbulaliyya. Faktum är att han nämner att vissa lärda tillät det utan tillåtelsen på grund av de dåliga tiderna.
Fatawa Hindiyya, som sammanställdes av några av Moghul Indiens största jurister på uppdrag av den rättfärdige sultanen Aurangzeb, negerar uttryckligen att det är ogillat med att säga:
”Preventivmedel är inte ogillat om hustrun tillåter [det]…” [1.315]
Detta är också vad Haskafi återberättar i al-Durr al-Mukhtar och det bekräftas av Ibn ’Abidins ord i hans marginella kommentar (hashiya), Radd al-Muhtar.
Och bara Allah ger framgång.
Faraz Rabbani
قال سلطان العلماء الكاساني في بدائع الصنائع: (2/334-335) ويكره للزوج أن يعزل عن امرأته الحرة بغير رضاها ; لأن الوطء عن إنزال سبب لحصول الولد , ولها في الولد حق , وبالعزل يفوت الولد , فكأنه سببا لفوات حقها , وإن كان العزل برضاها لا يكره ; لأنها رضيت بفوات حقها في الفتاوى الهندية: العزل ليس بمكروه برضا امرأته الحرة أو برضا مولى امرأته الأمة وفي الأمة المملوكة بغير رضاها . قالوا وكذلك المرأة يسعها أن تعالج لإسقاط الحبل ما لم يستبن شيء من خلقه
___________________________________________________________________
Fragaimamen.se förser sveriges muslimer med lärdas svar på deras frågor om islam. Vi som står bakom Fragaimamen.se tar inget ansvar för eventuella missförstånd, fel implementering av våra svar eller andra möjliga händelser som kan uppstå efter läsning av våra svar. Alla våra svar får fritt spridas på nätet med villkoret att frågans länk eller Fragaimamen.se nämns som källa. Vid eventuella frågor eller synpunkter, kontakta oss på kontakt@fragaimamen.se