Är det tillåtet att använda orena ämnen vid behandling av en sjukdom eller skada?
Besvarat av sheikh Salahuddin Barakat
Fråga:
Är det tillåtet att använda orena ämnen vid behandling av en sjukdom eller skada? Att t.ex. använda grisskin över öppna sår så att huden ska läka fortare.
Svar:
بسم الله الرحمن الرحيم
I Allahs, den mest Nåderikes, den mest Barmhärtiges namn.
Den generella principen
Den generella principen är att det inte är tillåtet att nyttja orenligheter eller människodelar [p.g.a. människans heder] på något sätt. I Al-fatawa al-hindiyya, ett av de mest kända och auktoritativa fatwasamlingar i hanafiskolan, nämns följande: ”om en person såras är det otillåtet att behandla såret med grisben eller människoben då det är förbjudet [haram] att nyttja dessa.” [5:355]. Detta generella förbud avser alltså både förtärande (se nedan) av det orena och annat slags nyttjande. Detta är den generella principen men det finns undantag.
Undantaget
Imam al-Haskafi (rahimahullah) i Durr al-Mukhtar säger: ”Det råder meningsskiljaktighet mellan de rättslärda gällande användandet av otillåten medicinering. Den mest uppenbara åsikten är att det inte är tillåtet [då medicinens verkan inte är bekräftad]. Dock anses det vara tillåtet om medicinens verkan är bekräftad samt att [tillåtna likvärdiga] alternativ saknas, likt den dispens som tillåter den som dör utav törst att dricka alkohol, och fatwa utfärdas i enlighet med denna åsikt.” [1:210].
Det är även tillåtet att använda otillåtna ämnen för att påskynda tillfriskningen enligt en av två åsikter i Hanafiskolan. I al-Fatawa al-hindiyya nämns följande: ”Det är tillåtet för en [svårt] sjuk person att dricka blod eller urin, eller förtära kött av ett självdött [dvs. ej halalslaktat och således orent] djur i medicinskt syfte, om en muslimsk läkare talar om att den sjukes tillfrisknande finns däri, och att man inte hittar ett likvärdigt alternativ. Om läkaren säger att genom att använda det otillåtna ämnet kommer du att tillfriskna tidigare, så finns det två åsikter [hos de lärda]." [5:355]
Detta undantag är baserat på en fiqh-princip som säger att ”nödvändigheten gör det otillåtna tillåtet”. Denna princip är allmänt accepterad av rättslärda inom Ahl al-Sunnahs fyra rättsskolor och är baserat på de muslimska urkunderna [Koranen och Haditherna] som exempelvis Koranversen: ”Gud lägger inte på någon en tyngre börda än han kan bära.” [Koranen 2:286] Gällande denna princip är det viktigt att poängtera att de lärda tydliggjort att nödvändighet gör tillåtet endast den mängd som krävs för situationen och inte mer. Om man inte har annat att överleva på än något orent är det alltså endast tillåtet att förtära den mängd som försäkrar ens överlevnad och inte mer.
Viktiga villkor för undantaget
Det finns ett antal villkor som måste uppfyllas för att detta undantag ska gälla:
1. Sjukdomen ska vara allvarlig, genom att antingen vara livshotande eller medföra allvarliga men eller outhärdlig smärta. Mindre förkylningar och liknande sjukdom inkluderas inte i undantaget.
2. Medicinens verkan ska vara något bekräftat, antingen genom expertutlåtande eller tidigare erfarenhet.
3. Det får inte finnas ett tillgängligt och likvärdigt alternativ som är fria från orena ämnen. Ett sämre alternativ som drar ut på läkningstiden eller ett otillgängligt alternativ beaktas inte.
Denna bedömning bör dessutom göras i samråd med praktiserande muslimsk läkare (som beaktar allvaret i att följa religionens bud och förbud) för att intyga att villkoren uppfylls.
Detta undantag gäller dessutom både vid förtäring av det orena ämnet eller annat slags nyttjande.
waAllahu a’lam.
________________________________________________________________________________
Fragaimamen.se förser sveriges muslimer med lärdas svar på deras frågor om islam. Vi som står bakom Fragaimamen.se tar inget ansvar för eventuella missförstånd, fel implementering av våra svar eller andra möjliga händelser som kan uppstå efter läsning av våra svar. Alla våra svar får fritt spridas på nätet med villkoret att frågans länk eller Fragaimamen.se nämns som källa. Vid eventuella frågor eller synpunkter, kontakta oss på kontakt@fragaimamen.se