Är det obligatoriskt att ta igen missade böner?
SvarID: 00264
Besvarat av Shaykh Faraz Rabbani
Källa: Seekersguidance.org
Fråga:
Är det obligatoriskt att ta igen missade böner?
Svar:
Walaikum assalam wa rahmatullahi wa barakatuh,
Jag ber att detta finner dig med den bästa hälsan och andan.
Alla fyra Sunnitiska skolornas position är att det är obligatoriskt (fardh) att ta igen missade böner, oavsett varför man missade dem. Bönen är det första vi kommer att bli frågade om på Domedagen, såsom Profeten [saw] berättade för oss i sunda narrationer.
Imam Nawawi [ranhu] angav:
“Det är konsensus (idjma’) hos de lärda vars åsikt är att den som lämnar en bön avsiktligt måste ta igen den. Abu Muhammad ‘Ali ibn Hazm skiljde sig från dem om detta, då han sade att en sådan person aldrig kan ta igen dem och att det inte alls är korrekt att ta igen dem. Istället sade han att man måste göra mycket goda handlingar och frivilliga böner för att ens vågskål ska väga tyngre på Domedagen och att man måste söka Allahs förlåtelse och ångra sig. Hans position, som även motsätter sig de lärdas konsensus (idjma’), är ogiltig ur bevissynpunkt.
Bland bevisen för skyldigheten att ta igen (fi: böner man har missat) är: att om det är obligatoriskt för den som har lämnat bönen av glömska att ta igen den, är det då självklart mer ålagt någon som missade bönen medvetet att göra det.”
[Madjmu’ Sharh al-Muhadhdhab (3.86)]
Imam Nawawi refererar här till hadithen återberättad av Anas [ranhu], att Allahs Sändebud [saw] sade:
“Vem som än glömmer en bön måste utföra den när de kommer ihåg den.” [Bukhari (597); Muslim (684)]
Efter Imam Nawawis tid omfamnades ibn Hazms avvikande ståndpunkt av vissa individer och förkastades väl av de lärda under deras tid och senare.
Wassalam
Faraz Rabbani
قال الإمام النووي في المجموع شرح المهذَّب: (3/76) ( فَرْعٌ ) أَجْمَعَ الْعُلَمَاءُ الَّذِينَ يُعْتَدُّ بِهِمْ عَلَى أَنَّ مَنْ تَرَكَ صَلَاةً عَمْدًا لَزِمَهُ قَضَاؤُهَا وَخَالَفَهُمْ أَبُو مُحَمَّدٍ عَلِيٌّ بْنُ حَزْمٍ فَقَالَ : لَا يَقْدِرُ عَلَى قَضَائِهَا أَبَدًا وَلَا يَصِحُّ فِعْلُهَا أَبَدًا قَالَ : بَلْ يُكْثِرُ مِنْ فِعْلِ الْخَيْرِ , وَصَلَاةِ التَّطَوُّعِ لِيَثْقُلَ مِيزَانُهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَيَسْتَغْفِرُ اللَّهَ تَعَالَى وَيَتُوبُ , وَهَذَا الَّذِي قَالَهُ مَعَ أَنَّهُ مُخَالِفٌ لِلْإِجْمَاعِ بَاطِلٌ مِنْ جِهَةِ الدَّلِيلِ , وَبَسَطَ هُوَ الْكَلَامَ فِي الِاسْتِدْلَالِ لَهُ , وَلَيْسَ فِيمَا ذَكَرَ دَلَالَةٌ أَصْلًا . وَمِمَّا يَدُلُّ عَلَى وُجُوبِ الْقَضَاءِ حَدِيثُ أَبِي هُرَيْرَةَ رضي الله عنه { أَنَّ النَّبِيَّ صلى الله عليه وسلم أَمَرَ الْمُجَامِعَ فِي نَهَارِ رَمَضَانَ أَنْ يَصُومَ يَوْمًا مَعَ الْكَفَّارَةِ } أَيْ بَدَلَ الْيَوْمِ الَّذِي أَفْسَدَهُ بِالْجِمَاعِ عَمْدًا . رَوَاهُ الْبَيْهَقِيُّ بِإِسْنَادٍ جَيِّدٍ وَرَوَى أَبُو دَاوُد نَحْوَهُ , وَلِأَنَّهُ إذَا وَجَبَ الْقَضَاءُ عَلَى التَّارِكِ نَاسِيًا فَالْعَامِدُ أَوْلَى
________________________________________________________________________________________
Fragaimamen.se förser sveriges muslimer med lärdas svar på deras frågor om islam. Vi som står bakom Fragaimamen.se tar inget ansvar för eventuella missförstånd, fel implementering av våra svar eller andra möjliga händelser som kan uppstå efter läsning av våra svar. Alla våra svar får fritt spridas på nätet med villkoret att frågans länk eller Fragaimamen.se nämns som källa. Vid eventuella frågor eller synpunkter, kontakta oss på kontakt@fragaimamen.se