Anses shiiterna vara muslimer? Och får vi be bakom dem?
Besvarat av sheikh Muhammad ibn Adam al-Kawthari
Källa: Spa.qibla.com
Fråga:
Anses shiiterna vara muslimer? Och får vi be bakom dem?
Svar:
بسم الله الرحمن الرحيم
I Allahs, den mest Nåderikes, den mest Barmhärtiges namn.
Enligt de klassiska lärde och majoriteten av de nutida lärde finns det två typer av shiiter:
a) De som har trosuppfattningar som utgör vantro (kufr), såsom trosuppfattningen att Koranen har ändrats; att sayyiduna (vår mästare) 'Ali, må Allah vara nöjd med honom, är Gud; att ängeln Djibril (Gabriel) gjorde ett fel när han steg ned med uppenbarelsen (wahi) till Allahs Sändebud, må Allah välsigna honom och ge honom frid, istället för till sayyiduna 'Ali, må Allah vara nöjd med honom; att anklaga sayyidah (vår mästarinna) 'Aishah, må Allah vara nöjd med henne, för att ha begått äktenskapsbrott eller förneka sayyiduna Abu Bakrs, må Allah vara nöjd med honom, följeslagarskap.
Den store Hanafijuristen imam Ibn 'Abidin, må Allah vara barmhärtig mot honom, angav:
"Det råder inget tvivel om vantron (kufr) hos dem som falskeligen anklagar sayyidah 'Aishah, må Allah vara nöjd med henne, för äktenskapsbrott; de som förnekar sayyiduna Abu Bakrs, må Allah vara nöjd med honom, följeslagarskap, de som tror att sayyiduna 'Ali , må Allah vara nöjd med honom, var Gud eller att ängeln Djibril begick ett misstag när han steg ned med uppenbarelsen (wahi) till Allahs Sändebud, må Allahs frid och välsignelser vara över honom, o.s.v., vilket är tydlig vantro (kufr) och strider mot Koranens läror." (Radd al-Muhtar, 4/453).
De shiiter som innehar sådana trosuppfattningar är således utan tvekan utanför islam.
b) De som inte innehar trosuppfattningar som utgör kufr, såsom att tro att sayyiduna 'Ali, må Allah vara nöjd med honom, var den förste rättmätige kalifen efter Allahs Sändebuds, må Allah vara nöjd med honom, bortgång; att smäda andra följeslagare (sahaba), må Allah vara nöjd med dem; tron på de tolv imamerna, o.s.v.
Sådana shiiter kan inte anses vare utanför islam, utan de anses snarare vara allvarligt vilseleda och överträdare (fisq).
Imam Ibn 'Abidin, må Allah vara barmhärtig mot honom, angav:
"Det är svårt att göra ett allmänt uttalande och döma alla shiiter som icke-troende, då de lärde är överrens om de vilseleda sekternas vilseledning och fel." (ibid).
Här bör det påpekas att vissa medlemmar av det shiitiska samfundet visar i det yttre att de inte inte innehar trosuppfattningar som utgör kufr, men håller dessa trosuppfattningar i sina hjärtan, vilket de kallar för taqiyyah.
Fallet med sådana människor är som sådant att om de har sådana trosuppfattningar som utgör i sina hjärtan, men förnekar dem till det yttre, kommer vi, trots att de enligt Allah och i det nästkommande livet kommer att betraktas som icke-muslimer, att döma dem i enlighet med vad de säger och gör utåt.
Allahs Sändebud, må Allah välsigna honom och ge honom frid, rapporteras ha sagt:
"Jag har anbefallts att döma människor efter deras yttre tillstånd."
Med ovanstående i åtanken blir det tydligt att utföra salat (bön) bakom shiiter som anses vara utanför islam är uteslutet och om man bad bakom en sådan person blev ens bön inte giltig och den måste således upprepas.
Imam al-Haskari, må Allah vara barmhärtig mot honom, anger i sin Durr al-Mukhtar:
"Det är makruh (ogillat) att be bakom en syndare, blind person eller en innovatör, dvs. den som innehar trosuppfatningar som inte är kända från Allahs Sändebud, må Allah välsigna honom och ge honom frid."
Imam Ibn 'Abidin, må Allah vara barmhärtig mot honom, kommenterar detta med att säga:
"Anledningen till varför man inte ska be bakom en syndare (m. i handling eller trosuppfattning) är för att han tar lätt på religiösa frågor. Vi visar dessutom respekt till sådana människor genom att be bakom dem, när det i själva verket är nödvändigt att inte visa dem respekt..I Sharh al-Munya rapporteras det att det är makruh tahriman (prohibitivt ogillat) att be bakom sådana människor. Enligt imam Malik och imam Ahmad (i en narration) är salat (bön) bakom dem inte alls giltigt." (Radd al-Muhtar, 1/560)
Man bör därför inte utföra salat bakom en shiit. Om man gjorde det måste den upprepas, eftersom den kanske inte är giltig.
Och Allah vet bäst
Muhammad ibn Adam
______________________________________________________________________________________________________
Fragaimamen.se förser sveriges muslimer med lärdas svar på deras frågor om islam. Vi som står bakom Fragaimamen.se tar inget ansvar för eventuella missförstånd, fel implementering av våra svar eller andra möjliga händelser som kan uppstå efter läsning av våra svar. Alla våra svar får fritt spridas på nätet med villkoret att frågans länk eller Fragaimamen.se nämns som källa. Vid eventuella frågor eller synpunkter, kontakta oss på kontakt@fragaimamen.se