Vem är en mahram?
Besvarat av mufti Muhammad ibn Adam
Källa: Daruliftaa.com
Fråga:
Vem är en mahram?
Svar:
بسم الله الرحمن الرحيم
I Allahs, den mest Nåderikes, den mest Barmhärtiges namn,
Som en allmän princip är det värt att komma ihåg att en mahram är någon som det är permanent förbjudet att gifta sig med. Detta är anledningen till varför "mahram" översätts på engelska som unmarriageable kin (ogiftbara släktingar).
Detta (permanenta förbud mot giftermål) etableras på tre sätt: Genom släktskap (qarabah), fosterrelation (radha'a) och relationskap genom äktenskap (sihriyya).
I det berömda hanafi fiqh (rättsläro) verket al-Hidaya anges det:
"En mahram (för en kvinna) är den som ett äktenskap mellan denne och henne är permanent förbjudet, oavsett om detta beror på deras härstamning/släktband (nasab) eller på grund av någon annan orsak, t.ex. fosterrelation (radha'a) eller relationsskap genom äktenskap (musaharah)." (al-Hidaya, Kitab al-Karahiyya, 4/461-462)
Imam al-Kasani (må Allah vara barmhärtig mot honom) anger:
"En mahram är den med vem äktenskap är permanent förbjudet, antingen på grund av släktskap, fosterrelation eller relationskap genom äktenskap." (Bada’i al-Sana’i, 2/124)
Således etableras permanent förbud mot giftermål av de tre typer av relationskapen som nämns ovan och en mahram är den med vem äktenskap är permanent förbjudet. Med andra ord blir man en mahram på grund av dessa tre typer av relationskap.
Låt oss nu titta på dessa relationskap i detalj
Familjerelation/härstamning (qarabah)
Det är permanent förbjudet för en man att gifta sig med följande (han kommer därför att anses vara en mahram för dem):
a) Mamma, mormor och vidare uppåt,
b) Farmor och vidare uppåt,
c) Döttrar, son/dotterdöttrar och och vidare ner,
d) Alla typer av systrar (oavsett om de är hel- eller halvsystrar),
e) Mostrar och fastrar
f) Syskonbarn (brors- eller systersdöttrar),
Allah den Högste säger:
"Ni får inte ta till hustru er moder, er dotter, er syster, er faster eller er moster, er brorsdotter eller er systerdotter…" (Surah al-Nisa, 23)
Således kommer giftermål med andra än de ovannämnda släktingarna att vara tillåtet; så de kommer [alltså] inte att betraktas som mahrams, såsom kusinbröder, kusinsystrar, mosters man, o.s.v.
Fosterrelation (radha'a)
Den som är en mahram genom den biologiska härstamningen (fi: ovanstående) kommer också att anses som en mahram genom fosterskap.
Allah den Högste säger vidare i samma vers som nämns ovan:
"Och (ni får inte ta till hustru) den kvinna som har ammat er eller er disyster." (Surah al-Nisa, 23)
Sayyiduna 'Abd Allah ibn 'Abbas [ranhu] återberättar att Allahs Sändebud [saw] sade om Hamzas dotter: "Jag har ingen laglig rätt att gifta mig med henne, eftersom fosterskap behandlas som blodrelationer (i äktenskapsfrågor). Hon är min fosterbrors dotter." (Sahih al-Bukhari, nr. 2502)
Därför kommer de relationer som är förbjudna på grund av [att man har samma] blod och härstamning också att vara förbjudna genom fosterskap. Därför kommer en fosterfar (fostermors make), fosterbror, fosterfarbror/morbror, fosterbrorson, o.s.v. att anses vara en kvinnas mahram och man kommer att vara en mahram till en fostermor, fostersyster, fosterbrorsdotter, o.s.v.
Man bör dock komma ihåg att detta endast gäller när amning äger rum under den period som är avsedd för det, vilket är två och ett halvt år (enligt imam Abu Hanifa) och två år (enligt Abu Yusuf och imam Muhammad).
Sayyida A'isha [ranhu] rapporterar: "En gång gick Allahs Sändebud [saw] in i mitt hus då en man var med mig. Han sade: "Å A'isha! Vem är detta?" Jag svarade: "min fosterbror" Han sade: "Å A'isha! Var försiktig när du fastställer vem din fosterbror är, för amning är endast giltig om det sker under digvningsperioden." (Sahih al-Bukhari, nr. 2504 & Sahih Muslim, nr. 1455)
Man ska därför vara försiktig när man fastställer vem som är en mahram genom fosterskap, för det kan ibland vara komplext och komplicerat att fastställa detta. Man måste hänvisa till en lärd innan man drar en slutsats.
3) Relationskap genom äktenskap (sihriyya eller musahara)
Den tredje relationen på grund av vilken giftermål blir permanent förbjudet och mahramrelationen (mahramiyyah) därför etableras är ett äktenskap.
Det finns fyra typer av människor med vilka äktenskap blir permanent förbjudet på grund av äktenskapsförhållandet.
a) Ens frus mor (svärmor), mormor och uppåt; äktenskap med henne blir förbjuden när man har skrivit äktenskapskontrakt med dottern, oavsett om äktenskapet konsumerades (fullbordades) eller inte.
b) Ens frus dotter (från ett tidigare äktenskap), barnbarn och vidare ner: Äktenskap med henne blir förbjudet (permanent) om äktenskapet med hennes mamma konsumerades (fullbordades).
Allah den Högste nämner båda dessa situationer i versen som citerades tidigare:
"Och (ni får inte ta till hustru) er svärmoder eller er styvdotter – dotter till er hustru, med vilken ni har fullbordat äktenskapet och som ni har i er vård; men om ni inte har fullbordat äktenskapet begår ni ingen synd [genom att ta styvdottern till hustru]." (Surah al-Nisa, 22)
Dessutom ingår ens frus sons (styvsons) dotter i ovanstående, för hon anses också vara en styvdotter (rabiba).
c) Ens sons, sonsons och vidare ner fru: Detta gäller oavsett om sonen konsumerade äktenskapet eller inte. Allah den Högste säger i samma vers:
"Inte heller [får ni ta till hustru den som varit] er köttslige sons hustru." (ibid)
Versen talar specifikt om ens riktiga söner; så äktenskap med ens fostersons fru kommer att vara tillåtet om han skulle skilja sig från henne.
d) ens styvmor, styvmormor och vidare uppåt: Dvs. de kvinno som har varit gifta med ens far, morfar eller farfar.
Allah den Högste säger:
"NI FÅR inte ta till hustru den som varit er faders hustru – dock, det som har skett, har skett – detta var ett skamlöst beteende, en ond och avskyvärd sed." (Surah al-Nisa, 22)
Sammanfattningsvis är en mahram den med vem äktenskap är permanent förbjudet och detta permanenta förbud mot äktenskap etableras på tre olika sätt: Den biologiska härstamningen, relationskap genom fosterskap och relationskapet genom äktenskap.
Och Allah vet bäst
[Mufti] Muhammad ibn Adam
_____________________________________
Fragaimamen.se förser sveriges muslimer med lärdas svar på deras frågor om islam. Vi som står bakom Fragaimamen.se tar inget ansvar för eventuella missförstånd, fel implementering av våra svar eller andra möjliga händelser som kan uppstå efter läsning av våra svar. Alla våra svar får fritt spridas på nätet med villkoret att frågans länk eller Fragaimamen.se nämns som källa. Vid eventuella frågor eller synpunkter, kontakta oss på kontakt@fragaimamen.se