Vad säger de lärde om att rösta?

Nedan följer uttalanden från några av de mest kända lärda i västvärlden och världen i stort om att rösta.

"Och med tanke på att röstning är ett vittnesbörd (att man ger Shahadah) och om man är medveten om att ett visst parti är mer villiga att uppfylla våra islamiska rättigheter, skulle det enligt Shari'an vara liktydigt med att synda och svika ens löfte att inte rösta på det partiet".

– Mufti Ibrahim Desai (Sydafrika); Darul Ifta.

mellanrum

"Alla ansträngningar bör göras med den politiska situationen i ett visst land i åtanken, för att säkerställa fullt deltagande i den politiska processen. Det är en absolut nödvändighet. Muslimerna bör inte förtegna om sin inblandning i detta avseende. Snarare så bör de göra framsteg i denna sak".

– Mawlana Khalilul Rahman Sajjad Nomani Nadwi (England); utexaminerad från Darul Uloom Nadwatul Ulama och Madinahuniversitetet.

mellanrum

"Jag anser muslimskt politiskt deltagande, särskilt i ett icke-muslimskt land, vara en form av jihad (strävan),

Detta är vårt land och det vore dumt att inte delta i de politiska processerna som så småningom formar vår och Islams framtid [i vårt land]. Jag stödjer marschering på gatorna för att öka medvetenheten om vissa frågor. Men om vi verkligen vill ändra status quo måste vi påverka dem som vandrar i maktens korridorer. Muslimer bör inte enbart rösta, utan även föra fram muslimska kandidater i alla de vanliga och seriösa oberoende partierna. Vi behöver representeras eller närvara vid de bord, kring vilka policies diskuteras, görs och accepteras.

Sayyiduna Yusuf, fred vare över honom, gick med i den politiska processen i [dåtidens] Egypten – resten är historia! [Se Koranen 12:55). Han räddade oräkneliga liv, enade människor med Gud och visade hur ledare borde styra. Menar muslimer i vårt land att de inte vill förena människor med Gud och rädda dem från evig undergång? Vill vi förbli "slavar" under andras herravälde utan makt av något slag? Eller vill vi bli mästre; rättvisa, omtänksamma och barmhärtiga? Rösträtten är ett av Allahs välsignelser över oss som vi kan använda oss av för att gynna samhället. Det finns många i denna värld som inte har denna välsignelse. Allah säger i Koranen:

"Gud framställer liknelsen om [två män] – en slav, som tillhör en annan man och som inte kan företa sig något [på egen hand], och en man som Vi har skänkt god försörjning och som ger av sitt både när ingen ser det och öppet inför alla. Är dessa två jämförbara? Gud ske lov [för denna liknelse]! Men de flesta [av dem] inser inte [den skillnad som här råder]." (Koranen 16:75)

Så ställ dig upp och utnyttja denna välsignelse!"

– Shaykh Ibrahim Mogra (England), föredetta ordförande för moské och samfundsrelationskommittén vid MCB; utexaminerad från Dar-ul-Uloom, Holcombe; Al-Azharuniversitetet; S.O.A.S, London.

mellanrum

"Imamernas och de lärdas åsikt om att delta i val är klart och tydligt positiv till att man deltar i den demokratiska processen. Det ger oss möjlighet att välja den kandidat som kommer att tjäna vårt samfunds intressen bäst. Att inte delta i val berövar oss på den politiska förmågan och inflytelsen som vi styr över i vissa innerstadsområden i Storbritannien. Det är inte vårt intresse. Jag uppmanar var och en att använda sin röst på ett effektivt sätt".

– Dr. Musharraf Hussain (England); Direktör och Imam för Karimia Institute i Nottingham; Utexaminerad från al-Azharuniversitet i Egypten.