Om välgörenhet och att spendera på ens familj under ’ashura
Besvarat av Mufti Muhammad ibn Adam al-Kawthari l Källa: Daruliftaa.org
Fråga:
Jag skulle vilja få veta om det är en autentiserad praxis att spendera på ens familj under den 10:e muharram. Om det är det, är det rekommenderat att spendera specifikt på mat och dryck eller brukar det räcka med vanliga gåvor? Och får dessa presenter även köpas i förväg med avsikten att spenderas på ens familj under den 10:e muharram?
Svar:
I Allahs, den mest Nåderikes, den mest Barmhärtiges namn.
Det finns två typer av narrationer relaterade till detta. Den första [typen] gällande fördelen med att ge allmän välgörenhet under den 10:e muharram (Ashura) och den andra gällande fördelen med att spendera på just ens familj på denna dag.
Vad beträffar allmän välgörenhet, så har det rapporterats från följeslagaren Sayyiduna Abdullah ibn Amar ibn al-As [ranhu] att han sade: "Den som fastar den 10:e muharram (Ashura), det är som att han har fastat hela året. Och den som ger välgörenhet på denna dag, det är som ett helt års välgörenhet." (Återberättad av Imam Ibn Radjab al-Hanbali i hans Lata'if al-Ma'arif från Abu Musa al-Madani)
Vad gäller att spendera och vara generös mot ens familj, rapporteras Allahs Sändebud [saw] ha sagt: "Den som generöst spenderar på sin familj under den 10:e muharram (Ashura), honom kommer Allah att vara generös mot under hela året." (Återberättad av Imam Ibn Radjab al-Hanbali i hans Lata'if al-Ma'arif från Tabarani i hans al-Awsat och Al-Bayhaqi i hans Shu'ab al-Iman)
Dessa och andra narrationer tyder på att man bör vara generös mot ens familj och anhöriga och spendera mer på dem genom att förse [dem] med mer mat och andra saker på denna dag jämfört med andra dagar. Man får ge pengar, mat eller dryck, eller någonting annat i gåva.
Även om vissa lärda anser dessa narrationer vara svaga (dha'if), har många andra såsom Imam al-Bayhaqi, Hafidh al-Iraqi och Ibn Hibban accepterat dem som tillförlitliga. Imam Ibn Radjab al-Hanbali återberättar från Imam Ahmad ibn Hanbal (må Allah ha nåd över honom) att han ansåg dem ha någon grund. Han citerar även Sufyan ibn Uyayna (må Allah vara barmhärtig mot honom), som sade: "Jag har praktiserat detta [spenderat på familjen] i 50 eller 60 år och har inte funnit annat än gott i det." (Lata'if al-Ma'arif, sid. 64)
Även om de anses vara svaga, är de lärda i allmänhet överens om tillåtelsen att agera på svaga narrationer för dygdfulla handlingar, så länge de inte är fabricerade (mawdu')
Avslutningsvis så skulle det vara dygderikt och belönande att spendera på ens familj under den 10:e muharram. Man får förse [dem] med mer mat och dryck eller någonting annat. Denna praxis får dock inte anses vara fast etablerad och man bör därför undvika att fästa extra betydelse för den.
Och Allah vet bäst
[Mufti] Muhammad ibn Adam
_________________________________________________________________________________________________________
Fragaimamen.se förser sveriges muslimer med lärdas svar på deras frågor om islam. Vi som står bakom Fragaimamen.se tar inget ansvar för eventuella missförstånd, fel implementering av våra svar eller andra möjliga händelser som kan uppstå efter läsning av våra svar. Alla våra svar får fritt spridas på nätet med villkoret att frågans länk eller Fragaimamen.se nämns som källa. Vid eventuella frågor eller synpunkter, kontakta oss på kontakt@fragaimamen.se