Om ögonbrynen och hårborttagning
SvarID: 00300
Besvarat av Shaykh Abdurrahman ibn Yusuf Mangera
Källa: Qa.sunnipath.com
Fråga:
Om ögonbryna och hårborttagning.
Svar:
I Allahs, Den nåderike, Den barmhärtiges Namn.
Assalamu ’alaykum
I Allahs, Inspireraren av Sanningens Namn.
Frågan om att ta bort hår runt ögonbrynen har blivit en mycket populär fråga och en som många människor tycks vara mycket förvirrade om. Vad som gör det ännu svårare är att det idag är mode [särskilt i icke-muslimska kretsar) att göra ögonbrynen tunnare och forma dem. Därför utgör detta en stor fitna (prövning) för många av våra muslimska systrar.
Till och med dem som har perfekt formade ögonbryn känner ibland att de är ur form och ser sig själva som fula. Sedan börjar de med utövningen att forma, bleka och tunna ut dem.
Profeten SallAllahu ’alayhi wasallam sade:
”Allah har förbannat de kvinnor som ändrar sina ögonbryn eller ber andra att göra det åt dem.” (Sahih al-Bukhari och Muslim).
Som vi kan se så är varningen från Profeten SallAllahu ’alayhi wasallam en mycket stark sådan. Det är därför som stora lärda som Ibn Hadjar al-’Asqalani, Tabarani, Nawawi, bland andra faktiskt har förbjudet all form av ändring av ögonbrynen, till och med att ta bort håret som är mellan länkade ögonbryn. Tabari ansåg det vara att ändra Allahs skapelse.
De har dock tillåtit kvinnorna att ta bort håret på hakan och ovanför överläppen (om ett skägg eller en mustasch börjar växa), detta för att undvika att likna män.
Vi lär oss av detta att det inte är tillåtet för kvinnor att ta bort något hår från ögonbrynen för förmån för att att just försköna sig själva. Men det skulle vara tillåtet för en kvinna att ta bort håret som finns ovanför näsan (om ögonbrynen har länkats ihop) eftersom anses inte vara normalt. Det kan också anses vara tillåtet att klippa bort en eller två generande hårstrån runtomkring ögonbrynen eller att reducera väldigt buskiga ögonbryn till normal storlek och mått. Denna typ av koncession (dvs. att ta bort hår för att eliminera ett defekt utseende) kan hittas i följande:
Ibn ’Abidin al-Shami skriver i sin kommentar till Al-Durr al-Mukhtar gällande förbudet mot att ta bort hår från ansiktet:
”Det är möjligt att förbudet som nämns [i hadithen] är om det görs för att försköna sig själv till förmån för främlingar, om hon annars har lite hår i ansiktet som orsakar avsky hos hennes make, skulle då förbudet mot att ta bort sådant hår vara långsökt. Detta beror på att [själv]försköning för kvinnor är rekommenderat för kyskhetens skull…Det anges i Tabyin al-Maharim att det är förbjudet att ta bort ansiktshår, såvida inte det växer ett skägg eller mustasch på en kvinna, i vilket fall kommer det inte att vara förbjudet att ta bort det, utan att det faktiskt skulle vara rekommenderat. Det återberättas i Tatarkhiyyan från al-Mudmarat att det inte finns några invändningar mot att ta bort håret från ögonbrynen och ansiktet så länge som det inte leder till att man liknar en effiminerad. Samma nämns i Mudjtaba.” (Radd al-Muhtar 5:239).
Det finns även följande från Fatawa Hindiyya:
”Och det finns ingen invändning mot att ta bort ögonbrynshåret så länge som det inte effimineras.” (Fatawa Hindiyya sid. 23/4).
Dessutom utfärdade en av de stora juristerna i det tjugoförsta århundrandet, Mufti Rashid Ahmad Ludhyanwi, följande fatwa:
[…] men om ögonbrynen har blivit så tjocka att det är opassande för en kvinna och att det väcker avsky hos hennes make, är det tillåtet att trimma det till en lämplig och normal storlek (Ahsan al-Fatawa Vol.8 sid.76; Zakariyya Book Depot).
Med hänsyn till hadithen och de olika Hanafijuristernas uttalanden så kan man dra följande slutsatser:
1. Det skulle vara tillåtet för en kvinna att ta bort ett skägg eller en mustasch som syns på hennes ansikte. Även om det är ansiktshår, men det är tillåtet eftersom det är till för att hindra kvinnor från att likna män. Detta är den åsikt som majoriteten av de lärda har, i själva verket har de sagt att det är rekommenderat, inte bara tillåtet. Samma sak gäller för att bleka håret istället.
2. Om ögonbrynen är sammanfogade, skulle det vara tillåtet att ta bort det överflödiga håret mellan dem för att separera dem [dvs. håret ovanför näsan]. Anledningen till detta är för att sammanfogade ögonbryn ses som en defekt, det skulle därför vara tillåtet att ta bort det.
3. Några få generande hårstrån runt ögonbrynen skulle vara tillåtna att ta bort genom att klippa bort dem, om det ser defekt ut, eller om det för gifta kvinnor skapar avsky hos deras makar. Detta innebär inte att det är tillåtet att ta bort en hel rad eller två av fint hår runt ögonbrynen [såsom det görs idag].
4. Tätbuskiga ögonbryn kan trimmas ner till en mer normal storlek. Dock måste man utöva stor försiktighet i detta avseende, eftersom man inte vill falla under varningen i hadithen. Om man inte är säker på hur man bestämmer normal storlek ska man inte agera på det tvivelaktiga, utan istället följa den mer försiktigare approachen och trimma mindre. Vad så kallade ”vanliga” [särskilt icke-muslimska] människor anser idag vara normen dvs. ögonbryn som är formade på ett särskilt onaturligt sätt eller reducerat till korta linjer kan inte vara acceptabelt i islamisk lag på grund av det allvarliga i hadithen.
5. Stor försiktighet måste iakttas i detta avseende, eftersom hadithen är väldigt strikt och det finns några Hanafilärda som har tagit en mer strikt position. Till exempel så kommenterar Mullah Ali al-Qari (R.A) [han återberättar från Imam Nawawi] att plockandet av ansiktshår är haram (förbjudet) för en kvinna med undantag av mustasch- eller skägghår (Mirqat al-Mafatih 8:218). De medgivanden som nämns ovan gäller för avlägsnandet av ett defekt utssende och inte för ett rent förskönande syfte, därmed är försiktighet i dessa frågor vägen.
Och Allah vet bäst.
Abdurrahman Ibn Yusuf
________________________________________________________________________________________
Fragaimamen.se förser sveriges muslimer med lärdas svar på deras frågor om islam. Vi som står bakom Fragaimamen.se tar inget ansvar för eventuella missförstånd, fel implementering av våra svar eller andra möjliga händelser som kan uppstå efter läsning av våra svar. Alla våra svar får fritt spridas på nätet med villkoret att frågans länk eller Fragaimamen.se nämns som källa. Vid eventuella frågor eller synpunkter, kontakta oss på kontakt@fragaimamen.se