Om kvinnor måste täcka fötterna: Om Profeten sade att man bara får visa händer och ansikte, hur kommer det sig då att Hanafiskolan tillåter kvinnor att visa sina fötter?
SvarID: 00274
Besvarat av Sidi Suheil Laher
Källa: Qa.sunnipath.com
Fråga:
Om Profeten [saw] sagt åt oss att bara visa händerna och ansiktet, hur kommer det sig då att Hanafiskolan tillåter er att visa era fötterna? Och den andra [hadithen] är från Abu Dawud, bok 027, hadith nummer 4092. Återberättad av ’Aisha [ranha], Ummul Mu’minin (de troendes moder): Asma [ranha], Abu Bakrs [ranhu] dotter, träffade på Allahs Apostel [saw] [när] hon bar tunna kläder. Allahs Apostel [saw] vände bort sin uppmärksamhet från henne. Han [saw] sade: "Å Asma, när en kvinna når menstruationsåldern är det inte passande för henne att visa sina kroppsdelar förutom detta och detta och han pekade på hennes ansikte och händer."
Svar:
I Allahs, Den mest nåderike, Den mest barmhärtiges Namn.
wa 'alaykum as-salam wa-rahmatullah
De lärda har olika åsikter beträffande kvinnans fötter: Är de 'awrah (fi: dvs. något som hon måste täcka) i salah (bönen) eller utanför bönen, både och eller ingetdera? Det finns meningsskiljaktighet mellan hanafiterna själva och det finns tre autentiska åsikter i madhhaben (lagskolan):
1) att fötterna är nakenhet
Detta är baserat på hadithens direkta innebörd:
"När en flicka når puberteten är det inte lämpligt att något av henne ska synas förutom hennes ansikte och händer upp till handlederna."
[Återberättad av Abu Dawud; det är en mursal återberättelse på en hasan nivå]
Det förstärks även av narrationen att Profeten [saw] blev tillfrågad när han nämnde förbudet mot att släppa på det nedre plagget vad kvinnor ska göra med änderna av sina kläder. Han sade:
"De ska förlänga dem med ett spann."
Umm Salamah [ranha] sade: "då kommer deras fötter att blottas!" Han sade: "Då ska de förlänga dem med en aln; inte mer än det."
[Återberättad av: Tirmidhi, som graderade den som hasan sahih, Nasa'i och Abu Dawud, med orden: "hon kommer att vara avtäckt då."]
Denna åsikt presenterades som Abu Hanifas madhhab av al-Quduri och stöddes även av al-Djassas i Ahkam al-Qur'an och Qadi-Khan. I Sharh al-Aqta' står det även: "Den autentiska [åsikten] är att det är ’awrah från den uppenbara [innebörden] i narrationen.” [Se al-Bunyah, vol. ll, sid. 63] Av de senare Hanafi lärda har al-Ghunaymi inklinerat mot denna åsikt i al-Lubab. Imamerna Malik, Al-Shafi'i och Ahmad ibn Hanbal [ranhum] anser också fötterna vara nakenhet.
2) Att de inte är nakenhet
Argumentet för detta baseras på på två punkter:
i) Om fastställandet av nakenheten sker med hjälp av Allahs, Den upphöjdes uttalande: "Och låt de inte visa sin skönhet, förutom det som är synligt." (Koranen 24:31) Är då foten vanligtvis inte ett skönhetsområde (det kan vara det för en minoritet, men regler sätts i enlighet med den allmänna bestämmelsen) och Allah Den upphöjde har således sagt (översatt: "Och låt de inte stampa [med] sina fötter för att göra den utsmyckning som de gömmer känd." (Koranen 24:31) dvs. klingandet av ankelsmycken och detta innebär att själva fötterna hör till den skönhet som är synligt. Detta stärks av det faktum att de troendes moder, 'Aishah [ranha], sade i en kommentar till versen (översatt):
"Och låt de inte visa sin skönhet, förutom det som är synligt."; "tåringen, en silverring som [sätts] på tårna." [Återberättat av Ibn Abi Hatim, såsom det citeras av Ibn Taymiyyah i Hidjab al-Mar’ah, sid. 17.]
ii) Om faställandet sker med hjälp av Profetens [saw] uttalande: ”Kvinnan ska täcka sig.” tillsammans med att det är fastställt att en del av hennes kropp är exkluderad på grund av svårigheten att [undvika] att exponering, borde det då, med anlogi, också kräva att fötterna exkluderas på grund bekräftelsen att det är svårt (fi: att inte exponera fötterna). Detta beror på att hon skulle utsättas för svårigheter då hennes fot blir synlig när hon går barfota eller med skor, för hon kan inte alltid hitta khuffs (fi: lädersockor) eller strumpor som hon kan täcka dem med. (fi: t.ex. i fattiga länder)
Jämte detta så väcks inte begäret av att titta på foten såsom det väcks av att titta på ansiktet och om ansiktet inte är 'awrah, trots den rikliga väckelsen av lust, är det då mer lämpligt att foten förblir otäckt på grund av den svårighet som är förknippad med att täcka den. [Se Fath al-Qadir : al-Hidayah med dess kommentarer, vol. I, sid. 225 och al-Bunayah , vol. II, sid. 63.] Denna åsikt har rapporterats av Al-Hasan ibn Ziyad al-Lu’lu’i] från Abu Hanifah. Al-Marghinani graderade den som en mer autentisk åsikt i al-Hidayah och Ibn al-Hummam och al-'Ayni bekräftade därav detta i sina kommenterar. Denna åsikt har presenterats som madhhabens (lagskolans) åsikt av senare texter, såsom Nur al-Idah och al-Durr al-Mukhtar. Al-Thanawi drog i I'la al-Sunnah slutsatsen att det är sundare ur en logisk synvinkel
3) Att de är nakenhet utanför salah (bönen), men inte i salah.
Ibn 'Abidin rapporterade detta som en av de autentiska åsikterna i Radd al-Muhtar.
Det kan påpekas att Hafiz Ibn Taymiyyah, Hanbaliten, också föredrog denna åsikt. Han säger:
"Och liknande [är fallet med] foten. Det är tillåtet för henne att visa den [i salah] enligt Abu Hanifah och [det] är den starkare [positionen], för ’Aishah [ranha] ansåg den höra till den synliga skönheten….Så detta är ett bevis på att kvinnorna brukade visa sina fötter i början, precis som de visade sina ansikten och händer…för de brukade inte gå i khuffs eller skor. Det är [även] en stor vedermöda att täcka dem [i bönen] och Umm Salamah [ranha] sade: "En kvinna ska be i ett rymligt plagg som täcker toppen av hennens fötter. Och när hon sedan gör sadjdah får den nedre delen av hennes fötter visas." [Hidjab al-Mara’ah wa-Libasuha fi al-Salah , sid. 17-18]
Vissa lärda sade att fötterna inte är nakenhet i [bemärkelsen] att hon inte är skyldig att täcka dem, men att de är nakenhet om syftet är att titta och röra, dvs. det är inte tillåtet för främmande män att titta på eller röra hennes fötter.
Sammanfattningsvis är det bättre och mer försiktigare att täcka fötterna. Men på grund av att det det existerar lärd meningsskiljaktighet om vissa detaljer, ska den som följer en annan åsikt med gott samvete inte kritiseras.
Och Allah vet bäst.
-sl
________________________________________________________________________________________
Fragaimamen.se förser sveriges muslimer med lärdas svar på deras frågor om islam. Vi som står bakom Fragaimamen.se tar inget ansvar för eventuella missförstånd, fel implementering av våra svar eller andra möjliga händelser som kan uppstå efter läsning av våra svar. Alla våra svar får fritt spridas på nätet med villkoret att frågans länk eller Fragaimamen.se nämns som källa. Vid eventuella frågor eller synpunkter, kontakta oss på kontakt@fragaimamen.se