Om att fasta sex dagar i Shawwal
Besvarat av sheikh Faraz Rabbani
Källa: Seekersguidance.org
Fråga:
Om att fasta sex dagar i Shawwal – Utlåtande, om [de ska fastas fastas] i följd, om att kombinera avsikter, visdomar och vad händer om man inte kan fasta?
Svar:
بسم الله الرحمن الرحيم
I Allahs, den mest Nåderikes, den mest Barmhärtiges namn.
Allahs Sändebud (frid och välsignelser vare över honom) sade: "Att fasta ramadan och följa den med sex dagar från Shawwal är som kontinuerlig fasta." [Muslim, på auktoritet av Abu Ayyub (Allah vare nöjd med honom)]
Detta beror på att belöningen för handlingarna är (minst) tio gånger mer. Så ramadan är som att fasta 300 dagar, och de sex dagarna i Shawwal är som att fasta 60 dagar. Profeten (må Allah välsigna och ge honom frid) sade detta väldigt tydligt: "Att fasta ramadan är som att fasta tio månader, och att fasta sex dagar [i Shawwal] är som att fasta två månader. Det är som att fasta ett helt år." [Ahmad & Nasa’i]
1. Religiöst rekommenderad. Baserat på den yttre innebörden av denna hadith, ansåg majoriteten av de lärde – inklusive imam Shafi'i, imam Ahmad och Abu Hanifa det vara en rekommenderad sunna att fasta sex dagar i Shawwal. Det finns narrationer från Abu Hanifa som indikerar på att den [skulle vara] ogillad, men dessa förstås ha att göra med att man anser det vara en plikt att fasta dessa dagar. [Nawawi, Madjmu’; Ibn Qudama, Mughni; Ibn al-Humam/Marghinani, Fath al-Qadir ’ala al-Hidaya; Ibn ’Abidin, Radd al-Muhtar]
2. Kontinuerligt eller inte? Vissa av de lärde ansåg det vara rekommenderat att fasta dessa dagar i följd efter 'eid al-Fitr, inklusive imam Shafi'i. De baserade detta på en hadith som återberättas av Tabarani och andra, i vilken Profeten (må Allah välsigna honom och ge honom frid) rapporteras ha sagt: "Att fasta sex dagar i följd efter 'eid al-Fitr är som att fasta hela året."
Andra lärde, däribland både hanbaliter och hanafiter, ansåg det vara likgiltigt att fasta kontinuerligt eller inte – eftersom de ansåg ovanstående hadith vara alltför svag.
Men de förmanar att man inte ska skjuta upp den så att det slutar med att man går miste om den den stora belöningen för att fasta sex dagar. Det har även att göra med att det är rekommenderat att undvika meningsskiljaktigheter – så att försöka att fasta de sex dagarna i följd verkar vara bättre.
3. Att kombinera avsikter med missade fastedagar. Det är giltigt att kombinera avsikten att ta igen missade fastedagar med sunnan att fasta de sex dagarna i Shawwal, men att utföra dem båda separat ger större belöning.
4. Visdomen med att fasta dessa sex dagar. Några av fördelarna med att fasta de sex dagarna i Shawwal är:
[i] Tecken på acceptans. Det är ett tecken på acceptansen av ens ramadanfasta. Detta beror på att ett tecken på att Allahs acceptans av en god gärning är att man anslås framgången att utföra liknande goda gärningar, med kontinuerligtet.
[i] Kontinuerligtet är i sig älskvärt. De handlingar som är mest älskade av Allah och Sändebudet (frid och välsignelser vare över honom) de som görs mest regelbundet.
[iii] Tecken på tacksamhet. Att fasta de sex dagarna är ett uttryck för tacksamhet för fastans belöning som Allah anslår på 'eiddagen. Att fortsätta fasta är ett tecken på att man är, såsom Profeten (må Allah välsigna honom och ge honom frid) själv beskrev: "en riktigt tacksam tjänare." Tacksamhet är nyckeln till tillväxt, och ett sätt att säkra sina välsignelser och godheter.
[iv] Tecken på en vilja att fortsätta. Att fasta dessa sex dagar är ett tecken på ens vilja att fortsätta i dyrkan och underkastelse till Allah, frivillig [med glädje] – och inte för att man var förpliktigad till det.
5. Om man inte kan fasta de sex dagarna i Shawwal på grund av något genuint skäl, bör man göra en bestämd avsikt att om denna ursäkt inte hade funnits, så hade man fastat. Om man är uppriktig & och har en sann avsikt, kommer man då – av Gudomlig nåd – att få full belöning för fastan under dessa dagar, därför att "handlingar bedöms enbart efter avsikten och var och en tillräknas endast det han avsett." såsom Profeten (må Allah välsigna och ge honom frid) förklarade. [Muslim] Tecknen på att man har en sann avsikt är att om ens ursäkts lyfts, skyndar man sig att fullföllja det man avsåg [att utföra].
[Ref: Ibn Radjab, Lata’if al-Ma’arif; Ibn ’Abidin, Radd al-Muhtar; Hamawi/Ibn Nudjaym, Hashiyat al-Ashbah; Nawawi, al-Madjmu’ Sharh al-Muhadhdhab; andra]
Och endast Allah ger framgång.
Faraz Rabbani
________________________________________________________________________________
Fragaimamen.se förser sveriges muslimer med lärdas svar på deras frågor om islam. Vi som står bakom Fragaimamen.se tar inget ansvar för eventuella missförstånd, fel implementering av våra svar eller andra möjliga händelser som kan uppstå efter läsning av våra svar. Alla våra svar får fritt spridas på nätet med villkoret att frågans länk eller Fragaimamen.se nämns som källa. Vid eventuella frågor eller synpunkter, kontakta oss på kontakt@fragaimamen.se