Måste man efterlikna en fastande person om man råkar bryta fastan under ramadan?
Fråge-id: 00442
Besvarat av mufti Ismail Moosa
Fråga:
Om ens fasta under ramadan är bruten, bör man då fortsätta att avhålla sig från att äta och dricka under resten av dagen?
1) Vad bör man göra när fastan är bruten på ett sådant sätt som endast kräver qada [fi: dvs. att man då bara behöver ta igen just den dagen]?
2) Vad bör man göra när fastan är bruten på ett sätt som kräver både qada & kaffarah (försoning) [fi: dvs. att man efter ramadan måste ta igen denna dag och sedan fasta 60 dagar i sträck som försoning]?
Svar:
Frågan om när det det är obligatoriskt att efterlikna de fastande och avhålla sig från mat, dryck och samlag är inte baserad på om endast qada (att man måste ta igen fastedagen) eller om (både) qada och kaffarah (försoning) blir obligatoriskt (att utföra för den som har brutit fastan). De lärde har olika åsikter beträffande vilken den faktiska 'illan (anledningen) är.
En lekman kan i varje fall helt enkelt förstå att det i följande händelser är nödvändigt (wadjib) att efterlikna en fastande person:
- Om man fortsätter att äta efter att suhurs tid löper ut (eftersom att man) antog att det (fortfarande) var suhur,
- Om man äter före solnedgång (på grund av att man) antog att Iftartiden hade gått in,
- En resande (musafir) som återvänder till sin stad under dagen,
- En menstruerande kvinna som blir ren under dagen,
- En vannsinnig person som tillfrisknar under dagen,
- En sjuk person som blir bra (igen) [fi: dvs återhämtar sig],
- En icke-muslim som accepterar islam,
- En person som bröt sin fasta av misstag eller blev tvingad till det med tvång.
För dessa människor är det obligatoriskt att likna de fastande. För andra [fi: människor än ovannämnda] är det endast rekommenderat (mustahabb).
وإذا أسلم الكافر في النصف من شهر رمضان صام ما بقى من الشهر وليس عليه قضاء ما مضى منه وكذلك اليوم الذى أسلم فيه لا يجزيه صومه وان لم يأكل ونوى قبل الزوال لانعدام أهلية العبادة في أول النهار ولكنه يمسك تشبها بالصائمين (المبسوط للسرخسي – مرقم – (3 / 80)
( والأخيران يمسكان بقية يومهما وجوبا على الاصح ) لأن الفطر قبيح وترك القبيح شرعا واجب ( كمسافر أقام وحائض ونفساء طهرتا ومجنون أفاق ومريض صح ) ومفطر ولو مكرها أو خطأ ( وصبي بلغ وكافر أسلم) (الدر المختار – (2 / 408)
وكل قبيح شرعا تركه واجب فالفطر تركه واجب فافهم قوله ( كمسافر أقام ) أي بعد نصف النهار أو قبله بعد الأكل أما قبلهما فيجب عليه الصوم وإن كان نوى الفطر كما سيأتي متنا في الفصل الآتي والأصل في هذه المسائل أن كل من صار في آخر النهار بصفة لو كان في أول النهار عليها للزمه الصوم فعليه الإمساك كما في الخلاصة و النهاية و العناية لكنه غير جامع إذ لا يدخل فيه من أكل في رمضان عمدا لأن الصيرورة للتحول و لو لامتناع ما يليه ولا يتحقق المفاد بهما فيه
نهر أي لأنه لم يتجدد له حالة بعد فطره لم يكن عليها قبله وكذا لا يدخل فيه من أصبح يوم الشك مفطرا أو تسحر على ظن الليل أو أفطر كذلك ولذا ذكر في البدائع الأصل المذكور ثم قال وكذا كل من وجب عليه الصوم لوجود سبب الوجوب والأهلية ثم تعذر عليه المضي بأن أفطر متعمدا أو أصبح يوم الشك مفطرا ثم تبين أنه من رمضان أو تسحر على ظن أن الفجر لم يطلع ثم تبين طلوعه إنه يجب عليه الإمساك تشبها اه
فقد جعل لوجوب الإمساك أصلين تتفرع عليهما الفروع وقد حاول في في تصحيح الأصل الأول فأبدل صار بتحقق لكنه أتى بلو الامتناعية فلم يتم له ما أراده كما أفاده في البحر و النهر (رد المحتار – ط. بابي الحلبي – (2 / 408)
Och Allah Ta'ala vet bäst.
Wassalam,
(Mufti) Ismail Moosa
__________________________________________________________________________________
Fragaimamen.se förser sveriges muslimer med lärdas svar på deras frågor om islam. Vi som står bakom Fragaimamen.se tar inget ansvar för eventuella missförstånd, fel implementering av våra svar eller andra möjliga händelser som kan uppstå efter läsning av våra svar. Alla våra svar får fritt spridas på nätet med villkoret att frågans länk eller Fragaimamen.se nämns som källa. Vid eventuella frågor eller synpunkter, kontakta oss på kontakt@fragaimamen.se