Lever profeterna i sina gravar?
Fråge-id: 00429
Besvarat av sheikh Muhammad ibn Adam al-Kawthari
Källa: Spa.qibla.com
Fråga:
Vad för 'aqidah (troslära) ska vi ha om de människor som är döda? Vissa människor säger att Profeterna lever i sina gravar, stämmer detta? Vänligen ge mig bevis.
I Guds, den mest Nåderikes, den mest Barmhärtiges namn.
”Muhammed är en man, men inte som andra män; Han är en smaragd och andra är bara stenar.”
Den traditionella mainstream ahl al-Sunnah wa al-Djama’ahs ‘aqidah (troslära) är att vår älskade, Guds Sändebud [saw] och alla de andra Profeterna lever i sina gravar.
Detta liv är fysiskt och världsligt (dunyawiyyah), och inte bara ett andligt sådant med själen (barzakhiyyah, då det senare är vanligt för alla människor. De ägnar sig vanligtvis åt att utföra bön och dyrka Allah (av egen fri vilja, utan att det är obligatoriskt för dem) och vi kan normalt inte se eller känna dem.
Detta är ‘aqidan (trosläran) som sunnimuslimerna har haft genom tiderna och många böcker har skrivits om detta ämne på arabiska. Den store Imam Suyuti (må Allah vara barmhärtig mot honom) författade ett helt verk om detta ämne med titeln ”Inba al-Azkiya bi Hayat al-Anbiya” (Informerar de intelligenta gällande Profeternas levnad), i vilken han citerade många bevis till stöd av denna tro. Likväl har även andra lärda, såsom: Imam al-Bayhaqi, Imam Abdul Wahhab al-Sha’rani och Imam Ibn al-Qayyim i hans bok ‘al-Ruh’ (Själen) skrivit och samlat bevis angående detta.
Bevis på att Profeterna fortfarande lever i sina gravar:
Det finns många bevis i koranen, haditherna och föregångarnas uttalanden beträffande att Profeterna fortfarande lever efter döden. Vissa återges här:
1) Allah Den högste säger:
”Och fråga Våra sändebud som Vi sände före dig, om Vi vid sidan av den Nåderike satte upp gudomligheter som de skulle dyrka.” (Surah al-Zukhruf, 45).
Många kommentatorer har sagt i sina respektive förklaringar av den heliga koranen att Profeternas levnad kan bevisas med denna vers. (Se: Suyutis Durr al-Manthur, Ruh al-Ma’ani av al-Alusi och andras).
2) Allah Den högste säger:
”Och säg inte om dem som stupar [i strid] för Guds sak: ”De är döda.” Nej, de lever, fastän ni inte är medvetna om detta. ” (Sura Al-Baqarah, 154).
När det gäller denna vers har den store hadithexperten (hafidhen), Imam Ibn Hadjar al-Asqalani (må Allah vara barmhärtig mot honom) sin i sin monumentala kommentar av Sahih al-Bukhari, ”Fath al-Bari”:
”När martyrernas levnad är bevisat från texten i koranen, är då detta också bevisat från ett analogiskt perspektiv. Och Profeterna är överlägsna martyrerna.” (Fath al-Bari, 6/379).
3) Sayyiduna Anas ibn Malik (må Allah vara nöjd med honom) återberättar:
”Under Isranatten passerade Allahs Sändebud (må Allah välsigna honom & ge honom frid) Sayyiduna Musas (må Allah välsigna honom) grav och fann honom bedjande i sin grav.” (Återberättad av Imam Muslim i hans Sahih och andra).
4) Anas ibn Malik återberättar att Profeten (SallAllahu ‘alayhi wasallam) sade:
”Profeterna lever i sina gravar utförandes salat (bön).” (Återberättad av al-Bayhaqi i hans ”Hayat al-Anbiya” och Abu Ya’la i hans Musnad).
Ovanstående hadith har verifierats av många hadithlärda, såsom: Ibn Hadjar, al-Haythami, Ali al-Qari, al-Munawi, al-Shawkani och andra.
5) Aws ibn Aws återberättar att Allahs Sändebud (SallAllahu ‘alayhi wasallam) sade:
”Sänd välsignelser i överflöd över mig på fredagen, eftersom ert sändande av välsignelser presenteras för mig. Följeslagarna frågade: ”Hur är det möjligt att du får våra välsigneler när kommer att förmultna?” Allahs Sändebud sade: ”Sannerligen har Allah gjort det förbjudet för jorden att äta Profeternas kroppar.” (Återberättad av Abu Dawud, Nasa’i, Ibn Majah, Darami och andra och verifierad av många, såsom Ibn al-Qayyim).
6) Abu Huraira (må Allah vara nöjd med honom) återberättar att Profeten (fred och välsignelser vare över honom) sade:
”Ingen av er hälsar på mig förutom att Allah för tillbaka min själ i mig tills jag besvarar hans hälsning.” (Musnad Ahmad, 2/527 och Abu Dawud, 1/279).
7) Anas ibn Malik återberättar att Profeten (må Allah välsigna honom & ge honom frid) sade:
”Profeterna hålls inte kvar i sina gravar i mer än 40 nätter, utan de fortsätter att dyrka Allah tills att trumpeten kommer att blåsas.” (Sunan al-Bayhaqi).
På grund av det faktum att det finns många narrationer om detta (av vilka vi bara har citerat några få, som ett exempel), är Imam Suyuti av åsikten att dessa narrationer har nått visshetsnivån (tawatur).
8) Den store hadithimamen Ibn Hadjar al-Asqalani säger:
”Döden kommer aldrig att komma till Allahs välsignade Sändebud (må Allah välsigna honom & ge honom frid) i hans grav, utan han kommer att förbli levande, på grund av det faktum att Profeterna är fortfarande vid liv i sina gravar.” (Fath al-Bari, 17/22).
9) Imam Subki säger:
”Det hör till vår tro att Profeterna lever i sina gravar.” (Tabaqat al-Shafi’iyya al-Kubra, 6/266).
10) Den store Hanafijuristen Ibn ‘Abidin säger:
”Profeterna lever i sina gravar, såsom det bevisas med haditherna.” (Ibn ‘Abidins Rasa’il, 2/203).
11) Imam Shawkani (som salafiterna normalt hänvisar till) säger:
”Profeten (fred och välsignelser vare över honom) lever i sin grav, såsom det har fastställts i hadithen ”Profeterna lever i sina gravar.” (Se: Nayl al-Awtar, 5/101).
12) En av de stora händelserna som också bevisar detta är mi’radjhändelsen (Profetens (fred och välsignelser vare över honom) uppstigning till himlarna), vari han möte och träffade många Profeter. Han ledde också dem i bön i Masdjid al-Aqsa.
Ovanstående bevis från koranen, haditherna och föregångarnas uttalande är tillräckliga för att bevisa det faktum att Profeterna fortfarande är vid liv i sina gravar efter att de gick bort från denna värld. Det finns många andra bevis som vi inte har nämnt här, på grund av rädslan för att vi skulle dra ut på vår diskussion.
Detta är anledningen till varför denna ‘aqidah (trosdoktriner) har hålits av sunnitiska mainstream lärda genom alla tidsepoker. Det är endast nyligen som vissa människor har motsatt sig denna åsikt.
För mer detaljer om detta ämne kan man gå till Imam Suyutis ‘al-Inba’ och Imam al-Bayhaqi’s ‘Hayat al-Anbiya’.
Må Allah vägleda oss alla till den raka vägen (Amin).
Och Allah vet bäst
Muhammad ibn Adam
_______________________________________________________________________________________________________
Fragaimamen.se förser sveriges muslimer med lärdas svar på deras frågor om islam. Vi som står bakom Fragaimamen.se tar inget ansvar för eventuella missförstånd, fel implementering av våra svar eller andra möjliga händelser som kan uppstå efter läsning av våra svar. Alla våra svar får fritt spridas på nätet med villkoret att frågans länk eller Fragaimamen.se nämns som källa. Vid eventuella frågor eller synpunkter, kontakta oss på kontakt@fragaimamen.se