Kvinnobön i samling i Hanafiskolan
Besvarat av sheikh Faraz Rabbani & Sheikh Ilyas Patel
Källa: Spa.qibla.com
Fråga:
Jag förstår att kvinnor i Hanafiskolan inte får leda en samling av kvinnor. Från vad någon har berättat för mig så anses det vara makruh tahrimi (prohibitivt ogillat). Jag informerade min mor om detta. Vid nästa tillfälle då hon var med en grupp av kvinnor, sade de åt henne att leda. Hon vägrade och sade att det är makruh (ogillat) i Hanafiskolan. De andra kvinnorna där sade att 'Aisha (må Allah vara nöjd med henne) ledde en samling av kvinnor, så varför skulle de inte också be på det viset? Jag undrar om jag skulle kunna få några dalil (bevis) till varför en kvinna inte får leda en samling av kvinnor.
Svar:
بسم الله الرحمن الرحيم
I Allahs, den mest Nåderikes, den mest Barmhärtiges namn.
På auktoritet av 'Aisha (må Allah vara nöjd med henne), Profeten (må Allah välsigna honom och ge honom frid) sade: "Det finns inget gott i kvinnors samling." (Ahmad och Tabarani i Awsat)
Samtidigt så rapporteras det av Rayta att 'Aisha (må Allah vara nöjd med henne) ledde dem i bönerna och stod i mellan, i en fard (obligatorisk) bön. (Imam Abdul Razzaq i hans Musannaf)
Imam Zafar Usmani förklarar de två haditherna på så sätt att den första narrationen förklarar den generella anstötligheten hos kvinnors egen samling. Sayyida 'Aishas ledning av bönen, som anges i den senare hadithen, indikerar på att det tillåtet ibland och för att lära kvinnor bönens rätta metod (hur man ber bönen på rätt sätt).
Vi negerar inte att detta är tillåtet, till en sådan utsträckning att om de skulle be i samling själva, skulle vi säga att bönen är giltig. (Imam Zafar Usmani, I’la al-Sunan 4: 215)
Men utan en sådan anledning skulle en samling av kvinnor vara prohibitivt ogillad (makruh tahriman) [Maraqi al-Falah, Hashiyat Ibn ’Abidin.] därför att det går emot det som har legislerats, vilket är att kvinnor antingen ber själva (såsom fallet vanligtvis är när de ber hemma), eller bakom en manlig samling.
Hanafi imamerna konstaterar även att om det hade varit något som var en generell rekommenderation eller rent allmänt tillåtet för kvinnor, skulle då Profetens (må Allah välsigna och ge honom frid) följeslagerskor, som är mest ivriga på att söka Allahs nöjdsamhet, antagit det som en utbredd praxis. Men det finns inget som tyder på att så var fallet, från vilket Hanafiterna (och många andra av härledarna (mudjtahiderna) från salaf) förstod att narrationerna om tillåtligheten indikerar på undantagsfall, som förklarats ovan, och inte att det är en regel.
Det är även viktigt att förstå att den det rättsliga ansvarets natur skiljer sig mellan mä noch kvinnor. Det som är bäst för män är inte nödvändigtvis bäst för kvinnor, och tvärtom. Och alla har anbefallts att söka Allahs nöjdsamhet, såsom Han vill att de ska söka den på.
Och Allah vet bäst.
Shaykh Ilyas Patel och Faraz Rabbani.
________________________________________________________________________________
Fragaimamen.se förser sveriges muslimer med lärdas svar på deras frågor om islam. Vi som står bakom Fragaimamen.se tar inget ansvar för eventuella missförstånd, fel implementering av våra svar eller andra möjliga händelser som kan uppstå efter läsning av våra svar. Alla våra svar får fritt spridas på nätet med villkoret att frågans länk eller Fragaimamen.se nämns som källa. Vid eventuella frågor eller synpunkter, kontakta oss på kontakt@fragaimamen.se