I Allahs namn, den mest Nåderike, den mest Barmhärtige,
Konceptet och sanningen om det onda ögat (nazar) kan förstås genom det råd som Allahs Profet, Sayyiduna Ya’qub (må Allahs frid vara över honom) gav till sina söner när de var på väg att träda in i Egypten (misr), vilket Allah Den Allsmäktige relaterar till i Koranen genom följande ord:
”Mina söner! Gå inte alla in [i staden] genom en och samma port utan [sprid er i grupper och] gå in genom flera portar. Dock kan jag inte på något sätt skydda er mot [det som] Gud [beslutar]; Gud [ensam] har avgörandet i Sin hand; till Honom sätter jag min lit. Alla som vill ha [ett mäktigt] stöd skall sätta sin lit till Honom!” (Surah Yusuf, vers 67).
Versen ovan från Koranen förklarar vikten av att vara måttlig med tanke på det onda ögat eller Nazar. Många muslimer faller offer för omåttlighet genom att antingen helt och hållet avfärda konceptet av Nazar eller genom att anse att Nazar är den huvudsakliga orsaken bakom allt som sker. Båda dessa typer av förlåtelser är felaktiga, vilket kommer att förklaras senare.
Majoriteten av kommentatorerna av den Heliga Koranen förklarar att anledningen till varför Sayyiduna Ya’qub (må Allahs frid vara över honom) rådde sina söner att träda in genom olika portar istället för genom en port, var för att de alla var unga, vackra och friska. Han befarade att när folket skulle förstå att de alla var bröder och son till en och samma pappa, så skulle de kanske bli avundsjuka, och därmed skulle bröderna riskera att bli påverkade av Nazar. (Se, till exempel: Qurtubi, al-Jami` li Ahkam al-Qur’an, Abd Allah al-Nasafi, Madarik al-Tanzil, Tafsir al-Kabir of Imam Razi and Tafsir Abi Sa’ud).
Det största tolkaren av Koranen och faqih (rättsläror), Imam al-Nasafi (Må Allah vara barmhärtig mot honom) fastslår:
”Majoriteten av de lärda (jumhur) är av åsikten att Sayyiduna Ya’qub (frid vare över honom) befarade det onda ögat (Nazar) på hans söner på grund av deras skönhet… därmed tror vi på det onda ögat. Sanningen om Nazar är att om någon betraktar något vackert och blir avundsjuk, så skapar Allah Den Allsmäktige någon form av skada i den specifika saken. Allahs Sändebud (Allah välsignar och ger honom frid) brukade söka beskydd hos Allah för Hasan och Husain (må Allah vara nöjd med dem båda) genom att säga: ’Jag söker beskydd för er båda med Allahs Perfekta ord från varje giftig pest och från varje ont och avundsjukt öga.’ Däremot, förnekade Abu Ali al-Juba’i (ledaren av sekten Mu’tazila) effekten av det onda ögat, men hans åsikt är förkastad och motbevisad på grund av vad vi har beskrivit.” (Tafsir al-Nasafi, 2/123-124).
En annan stor lärd, Imam al-Qurtubi (Må Allah vara barmhärtig mot honom) uttalar sig enligt följande: ”Alla lärda av Ahl al-Sunnah wa al-Jama’ah är eniga om det faktum att det onda ögat är sant och att det kan orsaka skada till den person det når.” (al-Jami` li Ahkam al-Qur’an). Det finns många bevis som etablerar konceptet av Nazar i islamisk troslära. Jag ska försöka att nämna endast ett fåtal här:
1) Versen i Surah al-Falaq säger: ”Jag söker beskydd mot det onda i avunden från den som avundas.” (Surah al Falaq, vers 5)
2) Hadithen (som nämndes tidigare) mot vilken Imam Nasafi (må Allah vara barmhärtig mot honom) hänsyftade har blivit omtalad av många Hadith lärda inklusive Imam al-Bukhari i hans Sahih, där Allahs Sändebud (Må Allahs frid och välsignelser vara över honom) sökte Allahs beskydd för Hasan och Husain från varje ont öga.
3) Sayyiduna Abu Huraira (må Allah vara nöjd med honom) berättar att Allahs Sändebud (Må Allahs frid och välsignelser vara över honom) sa: ”Effekten av det onda ögat är sanning” och han förbjöd tatuering. (Sahih a-Bukhari, nr. 5408).
4) Umm Salmah (må Allah vara nöjd med henne) berättar att Allahs Sändebud (Må Allahs frid och välsignelser vara över honom) såg en tjej i hennes hus som hade en svart fläck i sitt ansikte. Allahs Sändebud (Må Allahs frid och välsignelser vara över honom) sa: ”Behandla henne med beskyddande eller helande ord, för hon är påverkad av det onda ögat.” (Sahih al-Bukhari, nr. 5407).
5) Yahya relaterade från Malik att Muhammad ibn Abi Umama ibn Sahl ibn Hunayf hörde hans pappa säga: ”Min far, Sahl ibn Hunayf utförde ghusul (rituellt bad) vid al-Kharrar. Han tog av sig sin jubbah han hade på sig (en slags lång klädsel) medan Amir ibn Rabi’a betraktade honom, och Sahl var en man med en vacker ljus hud. Amir sa till honom: ”Jag har aldrig tidigare skådat något liknande det jag har sett idag”. Sahl blev genast sjuk, och hans tillstånd försämrades. Någon gick till Allahs Sändebud (må Allahs frid och välsignelser vara över honom) och berättade för honom att Sahl var sjuk och inte kunde följa med honom. Allahs Sändebud (må Allahs frid och välsignelser vara över honom) kom till honom, och Sahl berättade för honom vad som hade skett med Amir. Allahs Sändebud (må Allahs frid och välsignelser vara över honom) sa: ”Varför dödar ni varandra, ni som är bröder? Varför säger ni inte ’Må Allah välsigna dig’ (ta barak Allah)? Det onda ögat är sanning. Utför wudu (rituell tvagning).” Amir utförde wudu och vattnet han hade utfört wudu med hälldes över Sahl. Sahl blev botad och han gick tillsammans med Allahs Sändebud (må Allahs frid och välsignelser vara över honom) och det fanns inte något fel på honom (längre).” (Mu’atta av Imam Malik)
6) Sayyiduna Abd Allah ibn Abbas rapporterar att Allahs Sändebud (må Allahs frid och välsignelser vara över honom) sa: ”Det onda ögats påverkan är ett faktum. Om någonting skulle föregå ödet, vore det influensen av det onda ögat. Och när du blir tillsagd att ta ett bad (i botande syfte), då bör du ta ett bad.” (Sahih Muslim)
Dessa och många andra narrationer är tydliga kring det faktum att konceptet om det onda ögat (nazar) är ett etablerat faktum inom islam, och man bör därför inte avfärda det eller betrakta det som någon form av felaktig känsla eller vanföreställning.
Däremot, precis som tidigare nämnts, måste man vara måttlig gällande denna fråga. Att överskrida Shariahs gränser är sannerligen fel.
Konceptet av Nazar är liknande konceptet av mesmerism. Det påverkar en individ på samma sätt som gift eller skadlig medicin påverkar, och inget mer. Det har ingen effekt i sig självt och det är viktigt att komma ihåg att skadan från det onda ögat endast sker med Allah Den Allsmäktiges tillåtelse.
Det är av den anledningen som Sayyiduna Ya’qub (må Allahs frid vara över honom), i historien om Sayyiduna Yusuf (må Allahs frid vara över honom), sa: ”Inte för att jag kan hjälpa dig något alls mot Allah (med mitt råd). Ingen har makt förutom Allah. Till Honom sätter jag min tillit.”
Med andra ord, rådet jag har gett dig kommer endast att göra nytta om Allah vill, och jag vet att det inte kan förändra vad Allah har planerat. Men ändå, en människa är beordrad att vidta de uppenbara medel som är tillgängliga för honom, men min tillit är hos Allah Den Allsmäktige.
Genom att hålla denna måttlighet när det gäller Nazar, så håller man sig (in shaa Allah) säker från denna omåttligheten som många har.
Hur man avvärjer Nazar/skyddar sig mot det onda ögat
Imam Nawawi (må Allah vara barmhärtig mot honom) återberättar varierande åkallelser för att avvärja effekten av det onda ögat. Han säger:
Det har återberättats i Sunan Tirmidhi, Sunan Nasa’i och Sunan Ibn Majah på uppdrag av Abu Sa’id al-Khudri (må Allah vara nöjd med honom) att han sa: ”Allahs Sändebud (Må Allahs frid och välsignelser vara över honom) brukade söka beskydd från djävuls-jinnerna och det onda ögat från människor fram tills att mu’awwadhatayn (Surah al-falaq och an-Naas) blev uppenbarade. När de hade uppenbarats använde han sig av dem istället för de andra typerna av åkallelser. (Sunan Tirmidhi).
Det har rapporterats av Bazzar och Ibn Sunni på uppdrag av Anas (må Allah välsigna honom och ge honom frid) som har rapporterats som marfu, att den som ser något och tycker om det, och säger: ”maa shaa Allah, la hawla wa la quwwata illa billa” (Surah al-Kahf, vers 40), kommer ingen skada att ske.
Det har rapporterats av Ibn Sunni på uppdrag av Sahl ibn Hunayf (må Allah vara nöjd med honom) som sa: ”att när Allahs Sändebud (Må Allahs frid och välsignelser vara över honom) befarade att något skulle bli påverkat av det onda ögat så brukade han säga ’Allahumma Barik fihi” och då skadade det ingenting.” (Se: Nawawi, Kitab al-Adhkar (Boken av Åkallelser) sid. 398).
[Mufti] Muhammad ibn Adam
Fragaimamen.se förser Sveriges muslimer med lärdas svar på deras frågor om islam. Vi som står bakom Fragaimamen.se tar inget ansvar för eventuella missförstånd, fel implementering av svar eller andra möjliga händelser som kan uppstå efter läsning av material på vår webbsida. Alla våra svar får fritt spridas på nätet med villkoret att frågans länk eller Fragaimamen.se nämns som källa. Vid eventuella frågor eller synpunkter, kontakta oss på kontakt@fragaimamen.se.