Om att spela schack
SvarID: 00240
Besvarat av Mufti Muhammad ibn Adam
Källa: Daruliftaa.com
Fråga:
Vad är den rättsliga domen om att spela schack? Det ryktas om att en hadith från Profeten [saw] uttryckligen förbjuder både att spela chack och att spela andra spel med tärningar.
Svar:
I Allahs, Den nåderike, Den barmhärtiges Namn.
Allahs Sändebuds [saw] välsignade följeslagare [ranhum] brukade [klart och] tydligt förbjuda spelandet av schack och det är uppenbart att de måste ha hört det från Allahs Sändebud [saw] själv.
Sayyiduna ’Ali [ranhu] sade: ”Schack är icke-arabernas hazardspel.” (al-Bayhaqi i sin Shu’ab al-Iman)
Sayyiduna Abu Musa al-Ash’ari [ranhu] sade: ”Bara en syndare spelar schack”. (Ibid)
En gång blev han tillfrågad om schack och han svarade: ”Det är värdelöst (batil) och Allah gillar inte värdelösa saker”. (ibid)
På grund av ovanstående uttalanden, har många lärda, inklusive Hanafi imamerna förbjudit shackspelandet.
Den store Hanafi juristen, imam al-Haskafi (må Allah vara barmhärtig mot honom) uppger:
”Det är prohibitivt ogillat (makruh tahriman) att spela backgammon och även schack”.
’Allama Ibn ’Abidin (må Allah vara barmhärtig mot honom) förklarar:
”Anledningen till varför schack och backgammon är prohibitivt ogillat, är att den som blir upptagen med att spela dessa spel, befrias från stress och denna världs umbäranden (m. vilket betyder att det är värdelöst och en oändlig underhållning som bara slösar ttid och befriar en från livets angelägna frågor) och det tillkommande livets smärtor och svårigheter kommer till honom. Det är därför otillåtet och en allvarlig synd, enligt oss, att spela backgammon och schack. Och att tillåta det, är att bistå shaytan i hans komplotter mot islam och muslimerna”. (Radd al-Muhtar ala al-Durr al-Mukhtar, 6/394)
Man ska därför undvika att spela schack. Anledningen är att spelandet av schack oundvikligen slösar mycket tid och distraherar en från det de religiösa och andra världsliga förpliktelser. Den rättsliga principen (qa’ida fiqhiyya) är att: ”det oundvikliga betraktas som faktiskt” när det gäller upprättandet av beslut (al-ghalibu ka’l mutahaqqaq).
Och Allah Vet bäst.
[Mufti] Muhammad ibn Adam
_____________________________________
Fragaimamen.se förser sveriges muslimer med lärdas svar på deras frågor om islam. Vi som står bakom Fragaimamen.se tar inget ansvar för eventuella missförstånd, fel implementering av våra svar eller andra möjliga händelser som kan uppstå efter läsning av våra svar. Alla våra svar får fritt spridas på nätet med villkoret att frågans länk eller Fragaimamen.se nämns som källa. Vid eventuella frågor eller synpunkter, kontakta oss på kontakt@fragaimamen.se