Får man göra abort om fostret har missbildningar?
SvarID: 00155
Besvarat av Mufti Ismail Moosa
Fråga:
Igår gick jag på gatan och såg ett barn, ungefär 9 år gammalt. Hon satt i en rullstol och såg förlamad ut och hon hade stora komplikationer med sin hälsa, som hon förmodligen kommer att ha i resten av sitt liv. På grund av detta kom jag omedelbart på följande fråga till er:
Dagens teknologi är så välutvecklad att vi kan ta reda på om barnet har stora komplikationer eller missbildningar;
Är det tillåtet ur ett Islamiskt perspektiv att göra abort i sådana här fall?
Svar:
Vid behov och om det finns en giltig anledning är det tillåtet att abortera bort ett barn under förutsättning att det sker inom 120 dagar från det att graviditeten började. Eftersom missbildning är en giltig anledning för att göra abort är det tillåtet att abortera (bort) barnet innan 120 dagar har passerat.
(fi: för att folk inte ska missförstå detta svar ombedes våra läsare att fråga någon mufti eller någon annan lärd vid andra särskilda fall. Lekmännen, dvs. vanliga människor, har ingen legitim rätt att avgöra vad som utgör behov eller anledning, utan de lärda)
مطلب في حكم إسقاط الحمل قوله ( وقالوا الخ ) قال في النهر بقي هل يباح الإسقاط بعد الحمل نعم يباح ما لم يتخلق منه شيء ولن يكون ذلك إلا بعد مائة وعشرين يوما وهذا يقتضي أنهم أرادوا بالتخليق نفخ الروح وإلا فهو غلط لأن التخليق يتحقق بالمشاهدة قبل هذه المدة كذا في الفتح وإطلاقهم يفيد عدم توقف جواز إسقاطها قبل المدة المذكورة على إذن الزوج
وفي كراهة الخانية ولا أقول بالحل إذ المحرم لو كسر بيض الصيد ضمنه لأنه أصل الصيد فلما كان يؤاخذ بالجزء فلا أقل من أن يلحقها إثم هنا إذا أسقطت بغير عذر اه
قال ابن وهبان ومن الأعذار أن ينقطع لبنها بعد ظهور الحمل وليس لأبي الصبي ما يستأجر به الظئر ويخاف هلاكه
ونقل عن الذخيرة لو أرادت الإلقاء قبل مضي زمن ينفخ فيه الروح هل يباح لها ذلك أم لا اختلفوا فيه وكان الفقيه علي بن موسى يقول إنه يكره فإن الماء بعد ما وقع في الرحم مآله الحياة فيكون له حكم الحياة كما في بيضة صيد الحرم ونحوه في الظهيرية
قال ابن وهبان فإباحة الإسقاط محمولة على حالة العذر أو أنها لا تأثم إثم القتل اه
وبما في الذخيرة تبين أنهم ما أرادوا بالتحقيق إلا نفخ الروح وأن قاضيخان مسبوق بما مر من التفقه والله تعالى الموفق اه كلام النهر (حاشية ابن عابدين – 3 / 176)
Och Allah Ta’ala vet bäst.
Wassalam,
Mufti Ismail Moosa
___________________________________________________________________
Fragaimamen.se förser sveriges muslimer med lärdas svar på deras frågor om islam. Vi som står bakom Fragaimamen.se tar inget ansvar för eventuella missförstånd, fel implementering av våra svar eller andra möjliga händelser som kan uppstå efter läsning av våra svar. Alla våra svar får fritt spridas på nätet med villkoret att frågans länk eller Fragaimamen.se nämns som källa. Vid eventuella frågor eller synpunkter, kontakta oss på kontakt@fragaimamen.se