Den islamiska kvinnosynen
Besvarat av sheikh Salahuddin Barakat & sidi Mohammad Khalil
Fråga:
Går en ‘gammal’ [islamisk] kvinnosyn att kombinera med en jämlik och modern kvinnosyn som folk har i väst? Finns det en konflikt med att komma till väst, och ändå behålla de islamiska reglerna?
Svar:
بسم الله الرحمن الرحيم
I Allahs, den mest Nåderikes, den mest Barmhärtiges namn.
Vad som är viktigt att göra när man ställer frågor likt dessa är att försöka vara objektiv samt någorlunda fördomsfri. Det är också viktigt att man baserar sina frågeställningar på korrekta premisser. I din frågeställning finns det ett underliggande antagande att man nödvändigtvis behöver kombinera vad du väljer definiera som en ”modern kvinnosyn” med en islamisk kvinnosyn. I ett demokratiskt – och därmed pluralistiskt – samhälle som Sverige bör inte detta vara en förutsättning. Tvärtom kan man utläsa ur den svenska lagstiftningen en uppmuntran till kulturrelativism med ett transkulturellt medvetande och ett motarbetande av etnocentrism, där majoritetskulturen är styrande.
Som en marginalanteckning kan nämnas att man dessutom måste fråga sig om din föreställning av den västerländska moderna kvinnosynen delas av alla folkgrupper i väst. Kvinnosynen i Sverige är sannolikt inte densamma som den är på landsbygden i västerländska länder som Spanien eller Grekland. Det är även viktigt att poängtera att många muslimer inte har ”kommit till väst” utan är födda i väst men ändå valt att anamma en islamisk kvinnosyn.
Om vi väljer fokusera på den svenska moderna kvinnosynen inser man, som du redan iakttagit, att den skiljer sig markant från den islamiska. I Sverige har kvinnosynen – och i förlängningen även människosynen – förändrats avsevärt det senaste århundradet. Normer och värderingar som inte tar sin avstamp i någon objektiv måttstock har en tendens att vara i ständig förändring. Det var exempelvis först 1921 som allmän och lika rösträtt tillämpades i Sverige. Ett annat exempel är homosexualitet, som legaliserades så sent som 1944. Det finns mot bakgrund av detta godtyckliga förhållningssätt till normer och värderingar inget som objektivt fastställer att den moderna västerländska kvinnosynen är bättre än den islamiska. Det finns många starka argument som visar att det snarare är tvärtom.
Förvisso går det inte att komma ifrån det faktum att den islamiska lagen (Shari’ah) innehåller vad man ur ett sekulärt modernt perspektiv uppfattar som en ojämlikhet mellan könen. Och det är helt i sin ordning, eftersom kvinnor och män till sin natur, rent biologiskt, är olika och således omöjligen kan bli genuint jämlika. Vi rekommenderar den norska dokumentärfilmen ”The Gender Equality Paradox” (den är tillgänglig på YouTube) från 2011, som på ett tydligt sätt visar att kvinnor och män, på grund utav den skilda biologiska sammansättningen, dras till olika roller i samhället. Istället för att fokusera på en världslig, utopisk och illusorisk jämlikhet mellan könen, och vidare att på ett missriktat sätt koppla denna till rättvisa, är islams fokus den andliga jämlikheten. Ingenstans i islams teologiska eller andliga dimension finner man någon som helst antydan att mannen skulle vara överlägsen kvinnan. Det är mot den bakgrunden man måste förstå Shari’ah.
Begreppet jämlikhet, särskilt enligt dess nutida definitioner, existerar inte inom islam och dess rättslära. Det begrepp man använder sig utav är istället rättvisa. Här är det viktigt att förstå att rättvisa inte innebär att alla behandlas lika under alla omständigheter, utan att lika behandlas lika under liknande omständigheter och att olika behandlas olika. Islamisk rättvisa beaktar utgångspunkten och slutresultatet och erkänner att vägen dit skiljer sig från fall till fall. Dessutom är islams fokus att garantera människan en lycklig plats i det nästkommande eviga livet, och inte nödvändigtvis att uppnå materiell och illusorisk lycka i denna temporära värld som av Profeten Muhammad ṣallallāhu 'alayhi wa sallam (frid och välsignelser vara över honom) beskrevs enligt följande: “Denna värld är ett fängelse för de troende”.
Om klädsel
Den ständiga fokuseringen på kvinnans klädkod har lett till att man inom icke-islamiska kretsar helt förbisett att det även finns en klädkod för män. Männen har inte, enligt Shari’ah, rätt att gå runt klädda som de vill. Precis som det finns restriktioner för kvinnan, finns det även för mannen.
Faktum är att klädkoder även finns i det moderna och sekulära väst. En del klädkoder sätts av arbetsgivare, andra av samhället och lagen. Precis som inom Shari’ah är det inte tillåtet för män och kvinnor att vistas nakna offentligt. Den enda skillnaden mellan Shari’ah och den svenska lagen i det avseendet är definitionen av nakenhet. Ur ett moraliskt perspektiv finns det heller inget som säger att den svenska definitionen för nakenhet är bättre, tvärtom menar vi att det finns mycket starkare argument för den islamiska klädkoden.
________________________________________________________________________________
Fragaimamen.se förser sveriges muslimer med lärdas svar på deras frågor om islam. Vi som står bakom Fragaimamen.se tar inget ansvar för eventuella missförstånd, fel implementering av våra svar eller andra möjliga händelser som kan uppstå efter läsning av våra svar. Alla våra svar får fritt spridas på nätet med villkoret att frågans länk eller Fragaimamen.se nämns som källa. Vid eventuella frågor eller synpunkter, kontakta oss på kontakt@fragaimamen.se