Bör vi säga ”assalamu ’alan Nabi..” istället för ”assalamu ’alaika..” i bönen?
Fråge-id: 00382
Besvarat av mufti Mohammed Tosir Miah
Källa: Daruliftabirmingham.co.uk
Fråga:
I tashahhud läser vi as-salāmu 'alaika ayyuhan nabiyyu. Har den ändrats med as-salāmu 'alan nabī? Vilken är korrekt?
I Guds, den mest Nåderikes, den mest Barmhärtiges namn.
Vad beträffar din fråga så finns det två hadither, en i Musannaf Abdur Razzaq på sidan 203 i volym 2 och en annan i Musannaf Ibn Abi Shaibah på sidan 327 i volym 1, där "as-salāmu 'alan nabī" återberättas istället för "as-salāmu 'alaika".
Sheikh Muhammad Zakariyyah (må Gud vara barmhärtig mot honom) har i sin "Awdjasul Malaik", en kommentar på Muwatta Imam Malik, sagt följande:
"Det är tydligt att tashahhudens ord har återberättats med "khitab" (dvs. as-salāmu 'alaika), förutom i ett fåtal återberättalser som har återberättats med "ghaib" (dvs. as-salāmu 'alan nabī). Majoriteten av följeslagarna och juristerna är för de återberättelser som har återberättats med "khitab". De har inte kategoriserat haditherna beroende på Guds Profets [saw] död, dvs. läs med khitab under hans liv och med ghaib efter hans död." (Fi: de hadithlärda har alltså inte kategoriserat haditherna på så sätt att de gjorde en distinktion mellan de hadither som säger att tashahhuden läses med khitab och de som säger att tashahhuden läses med ghaib. Alltså kan man inte säga att man ska läsa med ghaib nu för att följeslagarna [ranhum] bara läste med khitab under Profetens [saw] livstid, då detta inte stämmer.)
Sheikh Muhammad Zakariyyah (må Gud vara barmhärtig mot honom) har gett andra svar på varför vi säger "as-salāmu 'alaika" istället för "as-salāmu 'alan nabī":
- Guds Profet [saw] lärde följeslagarna [ranhum] denna tashahhud och kategoriserade inte att man läser ”as-salāmu ’alaika” i hans närvaro och ”as-salāmu ’alan nabī” i hans frånvaro, med tanke på att vissa följeslagare inte fanns närvarande i Guds Profets [saw] sällskap, utan antingen så reste dem eller var i strid.
- När en person läser tashahhuden med hängivenhet och koncentration tror han då som bedjande att han är framför Gud (fi: i spirituell mening och inte bokstavligt talat). Att säga det med khitab låter därför vettigt och är mer lämpligt. (Utdrag från Awdjazul Masalik, vol. 2, sid. 225 och Bazlul Madjhud, vol. 2, sid. 117)
Endast Gud vet bäst
Mohammed Tosir Miah
_________________________________________________________________________________________________________
Fragaimamen.se förser sveriges muslimer med lärdas svar på deras frågor om islam. Vi som står bakom Fragaimamen.se tar inget ansvar för eventuella missförstånd, fel implementering av våra svar eller andra möjliga händelser som kan uppstå efter läsning av våra svar. Alla våra svar får fritt spridas på nätet med villkoret att frågans länk eller Fragaimamen.se nämns som källa. Vid eventuella frågor eller synpunkter, kontakta oss på kontakt@fragaimamen.se