Är det tillåtet att stryka över vanliga strumpor under wudu’ (tvagningen)?
SvarID: 00349
Besvarat av shaykh Abdur Raheem Limbada
Källa: Tafseer-raheemi.com
Fråga:
Är det tillåtet att stryka över tunna bomullsstrumpor under wudu' (tvagningen)?
Svar:
Det är inte tillåtet att stryka över tunna strumpor enligt alla fyra madhahib (lagskolorna). Vilken imam som än tillät att man stryker över strumporna begränsade det till thakhinayn (tjocka strumpor), om de därför är tunna och vatten kan sippra igenom dem kommer det inte att vara tillåtet att stryka över dem. (Fi: de vanliga strumpor vi använder idag är dessvärre tunna och vattnet kan sippra igenom dem. Detta kan man styrka själv genom att man enbart häller lite vatten över strumporna och då kommer man att känna och se hur vattnet sipprar igenom strumporna och når huden. Man får alltså inte stryka över de strumpor vi använder idag)
I Ma'rifus-sunan står det (följande):
اتفقوا على جواز المسح على المجلدين والمنعلين وكذالك اتفقوا على عدم جوازه على الرقيقين يشفان واختلفوا فى الثخينين فالجمهور جوزوه ومنعه ابو حنيفة
"De är alla överens om att (fi: att det är tillåtet att) stryka över strumpor som är täckta med (är av) läder eller som har lädersulor, likaledes är de överens om otillåtelsen att stryka över tunna strumpor som vatten (kan) sippra igenom och de har olika åsikter om tjocka sådana, majoriteten tillåter det, medan Imam Abu Hanifah (må Allah vara barmhärtig mot honom) förbjuder det."
(Ma’arifus-sunan, vol. 1, sid. 346)
Det finns ingen hadith i Sahih Bukhari eller Sahih Muslim som anger tillåtligheten att stryka över tunna strumpor. Det finns dock mutawatir hadither om att stryka över khuffayn (lädersockor).
Det finns en hadith i Abu Dawud om masah 'alal djawrabayn (att stryka över strumpor). Men till och med imam Abu Dawud återberättade denna hadith och sade: "'Abdul Rahman ibn Mahdi brukade inte återberätta denna hadith och detta återberättas från Mughirah Ibn 'Shu'ba' [ranhu] och det som är välkänt i hadithen från Mughirah är att: "Han strök över khuffayn (lädersockor)." (Med andra ord är djawrabayn (strumpor) här wahm (ett misstag)). Imam Abu Dawud säger: "Denna hadith återberättas även från Abu Musa, men kedjan är inte muttasil (sammanhängande) eller qawiyy (stark)."
(Abu Dawud, sid. 22)
Den store salafitiskt lärda sheikhen 'Abdul-Rahman al-Mubarakpuri skriver i Tuhfatul Ahwazi Sharhut-Tirmidhi: "(Imam Tirmidhi har klassat denna hadith som "sahih" (autentisk)) Bayhaqi återberättade dock hadithen från Mughirah och sade att hadithen är munkar (kritiserad). Sufyan al-Thawri har klassat den som da'if (svag) och det har 'Abdur-Rahman ibn Mahdi, imam Ahmad ibn Hanbal, Yahya ibn Ma'in, 'Ali ibnul-Madini och Muslim ibn Hadjdjadj också gjort. Det som i själva verket återberättas från Mughirah är hadithen om att stryka över lädersockor. Imam Nawawi (må Allah vara barmhärtig mot honom) nämner att hade alla ovanstående muhadithin (hadithlärda) varit ensamma hade de alla kommit före imam Tirmidhi (må Allah vara barmhärtig mot honom)."
En annan poäng är att djarh går före ta'dil och de två återberättarna i denna kedja, Abu Qays al-Awadi och Hudhail ibn Shurahbil, är da'if (svaga).
Shaykh Mubarakpuri skriver att de finns två andra hadither från Ibn Mas'ud [ranhu] och Bilal men att de båda är da'if (svaga) och opassande som bevis, därefter nämner han båda hadithernas kedjor och deras svagheter.
Han avslutar med att säga:
والحاصل انه ليس فى باب المسح على الجوربين حديث مرفوع صحيح خال عن الكلام هذا ما عندي والله اعلم
"Slutsatsen är att när det gäller att stryka över bomullsstrumpor, så finns det ingen marfu' hadith som kan klassas som sahih (autentisk) och som inte är omtvistad."
(Tuhfatul Ahwazi, vol. 1, sid. 333)
Han säger vidare att vissa människor som tillåter att man stryker över strumpor lägger som argument fram hadithen som imam Ahmad ibn Hanbal återberättar i sin Musnad Ahmad från Thawban (må Allah vara barmhärtig mot honom), som nämner strykning över "tasakhin", så de säger att "tasakhin" betyder bomullsstrumpor. Shaykh Mubarakpuri skriver: "Det är inte heller passande att använda denna hadith som bevis eftersom Rashid ibn Sa'd inte hörde (det) från Thawban, så det finns ett avbrott i kedjan. För det andra så har de lärda i lughat (språk) sagt att tasakhin är strumpor som är gjorda av läder. Imam ibn al-Athir citerar i hans Nihayah under brevet "ta":
التساخين هى الخفاف ولا واحد لها من لفظها وقيل واحدها تسخين و تسخان و تسخن
"Tasakhin är lädersockor."
(Tuhfatul Ahwazi, vol. 1, sid. 339)
Shaykh ibn Baz (må Allah vara barmhärtig mot honom) har också skrivit i sin Fatawa: "Det är inte tillåtet att stryka över dem." (tunna strumpor). (Fatawa islamiyyah, sid. 102).
Som referens för alla madhahib (lagskolorna), se texten nedan från al-fiqhul-islami wa 'adillatuhu, vol. 1, sid. 498:
قال ابو حنيفة لا يجوز المسح على الجوربين الا ان يكونا مجلدين او منعلين لان الجورب ليس معنى الخف لانه لا يمكن مواظبة المشى فيه الا اذا كانا منعلا وهو محمل الحديث المخبر للمسح على الجورب…الا انه رجع الى قول الصاحبين في اخر عمره…واشترط المالكية كابي حنيفة ان يكونا الجوربان مجلدين ظاهرهما وباطنهما حتى يمكن المشي فيهما عادة… واجاز الشافعية المسح على الجورب بشرطين احدهما ان يكون صفيقا لا يشف بحيث يمكن متابعة المشي عيله الثانى ان يكون منعلا فان اختل احد الشرطين لم يجز المسح عليه… واباح الحنابلة المسح على الجورب بالشرطين المذكورين في الخف وهما الاول ان يكون صفيقا لا يبدو منه شئ من القدم الثانى ان يمكن متابعة المشى فيه…
Om du därför är en efterföljare av någon av de fyra madhahib skulle det vara haram (förbjudet) för dig att stryka över tunna bomullsstrumpor. Den salah (bön) som utfördes efter att man strök över tunna strumpor kommer inte att vara giltig och den bönen (salah) måste upprepas efter att man har tvättat fötterna. (Fi: Dvs. om man har utfört tvagningen och strukit över tunna bomullsstrumpor och sedan bett en bön, måste man alltså be om denna bön igen, eftersom tvagningen inte är giltig. Men man måste inte göra om hela tvagningen, utan bara tvätta fötterna och sedan upprepa bönen)
Det kommer därför inte att vara tillåtet att be (salah) bakom en imam som har strukit över tunna strumpor. Bönen bör därför endast ledas av en person som har tvättat sina fötter i enlighet med den heliga koranens befallning eller strukit över khuffayn (lädersockor) i enlighet med mutawatir hadither.
I versen i koranen beordrar Allah tvättandet av tre kroppsdelar och strykandet av endast huvudet. (Fi: dvs. att vi måste tvätta alla kroppsdelar i tvagningen förutom huvudet (för den kroppsdelen stryker vi över med våta händer)) Om någon därför bara stryker över sin hand eller ansikte är hans wudu' inte giltig. Detsamma gäller för fotstrykning – och fotstrykning görs endast av rawafidh, shiiterna. (Fi: dvs. att det inte är tillåtet att stryka över andra kroppsdelar än huvudet i tvagningen, utan att man bara får stryka över strumpor/lädersockor som är vattentäta, tåliga och inte lossnar från fötterna)
Vi har blivit tvugna att skriva denna fatwa eftersom det har berättats för oss och vi har med egna ögon sett folk stryka över tunna strumpor i wudu' platser där det finns vattenpölar. Strumpornas sulor blir våta och med dessa strumpor går de in i moskén (masjid), blötar ner mattan vart de än trampar. Detta gör så att mattan luktar och andra måste prostrera på de platser som de blötte ned. Om dessa människor hade tagit av sig sina strumpor, tvättat sina fötter och sedan torkat dem på mattorna som finns utanför wudu' platsen skulle detta inte ha hänt.
Dessutom så är salah (bönen) den viktigaste 'ibadan (Gudsdyrkan). Den bör utföras på ett sådant sätt att den är korrekt enligt alla 'ulamas (de lärdas) åsikter. Det är därför vi säger att även om salat 'alan Nabiyy [saw] (sändandet av välsignelser över Profeten [saw]) under den sista tashaahhud (sittningen) endast är masnun (sunnah) enligt majoriteten av madhabs (lagskolorna), så bör man inte försumma den eftersom att imam Shafi'i (må Allah vara barmhärtig mot honom) sade att den är fard (obligatorisk). På samma sätt är Ta'dilul-arkan (att vara (lugn) och stilla i de olika positionerna) inte fard (obligatoriskt) enligt Hanafi madhab (skolan). Men enligt de andra madhabs är det fard, så därför bör salah utföras utan brådska.
Profeten [saw] har sagt: "Allah älskar dyrkans effekter på Hans tjänare." (Mishkat). Till exempel så älskar Allah lukten som framkallas på grund av man fastar mer än musk (parfym). På samma sätt älskar Allah all lidelse på grund av att man tvättar kroppsdelarna i wudu'. Djannat (paradiset) har omringats av de saker en person ogillar, så man bör vara noga med all fakta om sharian.
Om du är på jobbet, på ett flygplan eller i en svår situation och behöver göra wudu' fort, räcker det med att tvätta (varje kroppsdel) en gång. Att tvätta 3 gånger är sunnah och bättre, men det är inte fard, så det kan uteslutas när det är nödvändigt.
De personer som finner det obekvämt att ta av sig sina skor och fötter varje dag som de utför wudu' har två alternativ till det vanliga tvättandet av fötterna:
Alternativ 1: Bär lädersockor. (Fi: finns att köpa på muslimska webbshoppar, såsom på Azhar Academy (England). Sök khuffayn, muslim leather socks på Google för mer info.)
Alternativ 2: Bär khuff(lädersock)-liknande vattentäta strumpor som slutar ovanför anklarna, producerad av företag så som Sealskinz och Gortex. Dessa strumpor uppfyller alla kriterier för att man ska få stryka över dem i wudu' och de är därför tillåtna att bära och stryka över under wudu'. Ett par kostar ungefär 420 kr och de kan köpas på nätet. (Fi: finns t.ex. att köpa på addnature.com)
Vänligen observera: Villkoren för masah 'ala khuff (strykningen över khuff): (fi: dvs. villkoren och reglerna kring lädersockorna eller de vattentäta strumporna som man får stryka över under tvagningen):
- De bör bäras efter att man har utfört en fullständig wudu' – och även tvättat fötterna.
- De får inte vara slitna, om de har fler hål i sig än tre små tår kommer det då inte att vara korrekt att utföra masah (stryka) över dem.
- Tidsbegränsningen för masah är en dag och natt för en muqim (som inte är resande) och tre dagar och tre nätter för en musafir (resande). (Fi: man är enligt islam resande och måste korta bönerna och kan göra masah över lädersockor eller vattentäta strumpor när man ska resa mer än 77.25 km)
- Tidsbegränsningen startar inte från det ögonblicket du gör wudu' eller när du tar på dig dem, utan istället från och med det ögonblicket som din wudu' upphävs. Om du till exempel utförde wudu' och tvättade fötterna till fadjr (gryningsbönen) och sedan tog på dig strumporna och din wudu' upphävdes runt klockan 10 på morgonen, får du då stryka över dem ända tills klockan 10 dagen därpå. Efter den tidpunkten är din tidsgräns nådd och din wudu' upphävs och du måste göra om wudu' igen och tvätta fötterna.
- Man får endast göra masah efter hadath asghar (mindre tillstånd av rituell orenhet). (Fi: dvs. man får göra masah om man bara har förlorat wudu' på grund av att man t.ex. har släppt sig, utfört sina behov, o.s.v.). Om man därför hamnade i ett tillstånd av stor rituell orenhet (djanabat) måste man ta av khuffayn (lädersockorna/vattentäta strumporna) och fötterna måste tvättas. (Fi: under ghusl (det rituella badet).
Vänligen observera: Den terminologiska skillnaden mellan att stryka över (masah) och att tvätta (ghasl):
Masah innebär bara att stryka över området med en våt hand. Att till exempel dra ens hand över en del eller hela ens huvud eller att stryka över överdelen av khuffen (strumpan)
Ghusl å andra sidan innebär att blöta ner hela kroppsdelen, på ett sådant sätt att några droppar av vatten faller från kroppsdelen. Det räcker därför om man tvättar hela armen eller foten med en enda kupad handfull med vatten och plikten (fard) att tvätta en gång åtminstone kommer att vara uppfylld.
قَوْلُهُ : أَيْ إسَالَةُ الْمَاءِ إلَخْ ) قَالَ فِي الْبَحْرِ : وَاخْتُلِفَ فِي مَعْنَاهُ الشَّرْعِيِّ ، فَقَالَ أَبُو حَنِيفَةَ وَمُحَمَّدٌ : هُوَ الْإِسَالَةُ مَعَ التَّقَاطُرِ وَلَوْ قَطْرَةً حَتَّى لَوْ لَمْ يُسِلْ الْمَاءَ بِأَنْ اسْتَعْمَلَهُ اسْتِعْمَالَ الدُّهْنِ لَمْ يَجُزْ فِي ظَاهِرِ الرِّوَايَةِ ، وَكَذَا لَوْ تَوَضَّأَ بِالثَّلْجِ وَلَمْ يَقْطُرْ مِنْهُ شَيْءٌ لَمْ يَجُزْ . عَنْ أَبِي يُوسُفَ هُوَ مُجَرَّدُ بَلِّ الْمَحَلِّ بِالْمَاءِ سَالَ أَوْ لَمْ يَسِلْ .رد المحتار951
Notera att man inte ens under normala omständigheter bör använda en alltför stor mängd vatten. Profeten [saw] använde inte mer än en liten skål med vatten till wudu' (tvagningen). I hadithen har detta återberättats som en mudd, vilket motsvarar nästan 775 ml/655 g.
En gång gick Rasulullah (Allahs Sändebud) [saw] förbi en sahabi (följeslagare) som använde för mycket vatten under wudu', så han sade: "Å Sa'd! Överskrid inte gränsen!" Han frågade: "Finns det några begränsningar i wudu' som överskrids?" Han svarade: "Ja, även om du så är vid en strömmande flod."
En gång när Rasulullah [saw] red, red han förbi en flod och kände för att utföra wudu', så han steg av, tog en skål, fyllde den i floden och utförde wudu'. Det fanns lite vatten kvar i skålen, så han gick tillbaka och hällde det i floden (och) sade: "Kanske kommer Allah att gynna någon fågel, djur eller människa genom denna mängd."
Skrivet av: Shaykh Abdur-Rahim
Attesterat av: Mufti Tahir Sahib, mufti Ibrahim Raja Sahib och mawlana Nawshaad Sahib
___________________________________________________________________
Fragaimamen.se förser sveriges muslimer med lärdas svar på deras frågor om islam. Vi som står bakom Fragaimamen.se tar inget ansvar för eventuella missförstånd, fel implementering av våra svar eller andra möjliga händelser som kan uppstå efter läsning av våra svar. Alla våra svar får fritt spridas på nätet med villkoret att frågans länk eller Fragaimamen.se nämns som källa. Vid eventuella frågor eller synpunkter, kontakta oss på kontakt@fragaimamen.se