Är det tillåtet att bedöva ett djur innan man slaktar det? Vad är domen om kött från djur som bedövdes innan de halalslaktades?
Fråge-id: 00045
Besvarat av mufti Ismail Moosa
Fråga:
Är det tillåtet att bedöva ett djur innan man slaktar det?
Svar:
Det finns två frågor relaterade till denna fråga, nämligen:
1) Vad är domen om att bedöva ett djur? och
2) Vad är domen om köttet från ett bedövat djur? (fi: dvs. vad säger islam om att äta kött som kommer från ett djur som slaktades under bedövning?)
Vad gäller den första frågan, så är det en barbarisk handling att tortera djur. Profeten [saw] har tydligt anbefallt:
حدثنا عبد الله بن محمد النفيلى حدثنا مسكين – يعنى ابن بكير – حدثنا محمد بن مهاجر عن ربيعة بن يزيد عن أبى كبشة السلولى عن سهل ابن الحنظلية قال قال رسول الله -صلى الله عليه وسلم: « اتقوا الله فى هذه البهائم المعجمة … ». سنن أبى داود – (ج 2 / ص 328 دار الكتاب العربي ـ بيروت )
"Frukta Gud i sättet ni behandlar djur på…" (Abu Dawud 2/328)
Det är, i enlighet med islams anda och läror, otillåtet att åsamka dessa, Guds oskyldiga skapelser, outhärdlig smärta och skada. Begrunda följande återberättelser från vår älskade Profet [saw]:
وحدثنى سلمة بن شبيب حدثنا الحسن بن أعين حدثنا معقل عن أبى الزبير عن جابر أن النبى -صلى الله عليه وسلم- مر عليه حمار قد وسم فى وجهه فقال « لعن الله الذى وسمه ». (صحيح مسلم – (ج 6 / ص 163(
Djabir [ranhu] berättade för Guds Sändebud [saw] att en åsna som hade blivit brännmärkt i ansiktet gick förbi honom. Guds Sändebud [saw] sade: "Må Gud förbanna den som brännmärkte det." (Muslim, 6/163)
حدثنى عبد الله بن محمد بن أسماء بن عبيد الضبعى حدثنا جويرية – يعنى ابن أسماء – عن نافع عن عبد الله أن رسول الله -صلى الله عليه وسلم- قال « عذبت امرأة فى هرة سجنتها حتى ماتت فدخلت فيها النار لا هى أطعمتها وسقتها إذ هى حبستها ولا هى تركتها تأكل من خشاش الأرض ». (صحيح مسلم – (ج 8 / ص 35)
"En kvinna straffades och trädde in i (helvetets)elden på grund av en katt som hon fängslade tills den dog. Hon gav den varken mat eller släppte den fri för att äta av jordens kryp." (Muslim, 8/35)
Om detta är fallet gällande något mycket mildare än att tillaga ett djur, kan man mycket väl föreställa sig hur mycket mer föraktligt akten att tillaga levande djur är.
Med tanke på ovanstående är det uppenbart att det inte är tillåtet i islam att vara grym mot djur och (om om det görs) kommer det leda till att personen straffas.
Vi har till och med blivit anbefallda att minimera smärtan vid slakt, som är ett sätt att göra landdjur halal (tillåtna), så mycket som det går. Profeten [saw] sade:
حدثنا أبو بكر بن أبى شيبة حدثنا إسماعيل ابن علية عن خالد الحذاء عن أبى قلابة عن أبى الأشعث عن شداد بن أوس قال ثنتان حفظتهما عن رسول الله -صلى الله عليه وسلم- قال « إن الله كتب الإحسان على كل شىء فإذا قتلتم فأحسنوا القتلة وإذا ذبحتم فأحسنوا الذبح وليحد أحدكم شفرته فليرح ذبيحته ». (صحيح مسلم – (ج 6 / ص 72)
"Gud har sannerligen påbjudit medlidande för allting; så om ni dödar, fullända ert dödande, om ni slaktar, fullända då slaktandet. Finslipa bladet och gör det bekvämt för djuret som ska slaktas." (Sahih Muslim, 6/72)
En liknande återberättelse som denna ovanstående har återberättats av imam Baihaqi [ranhu], vari det anges att ’Abdullah bin ’Umar [ranhu] har sagt:
وروينا عن ابن شهاب أن عبد الله بن عمر قال : أمر رسول الله صلى الله عليه وسلم بحد الشفار ، وأن توارى عن البهائم وقال : ' وإذا ذبح أحدكم فليجهز ' وقيل : عنه ، عن سالم بن عبد الله بن عمر ، عن أبيه (السنن الصغرى للبيهقي (ج 8 / ص 256)- (نسخة الأعظمي مكتبة الرشد)
"Gud Profet [saw] har anbefallt att kniven finslipas, och att (ett får) slaktas i frånvaron av andra får. Han sade även: "När någon av er ska slakta bör han först förbereda sig." (As-Sunan as-Sughra, 8/256)
Dessa två återberättelser ovan är tydliga om förbudet om att bedöva ett djur innan man slaktar det.
Men för att hur som helst återgå till den andra frågan (om domen om kött från ett djur som har bedövats), bör det vara känt att domen om köttet beror helt på hur djuret har slaktats (dvs. vilken metod man har tillämpat). Bedövningen av djuret sker oftast strax före slakten. Detta har ingen inverkan på köttets tillåtlighet (dvs. man får äta det). Domen om köttet beror helt på vad som händer vid den exakta tidpunkten då slakten sker.
Om djuren således slaktades i enlighet med islams lagar är då köttet halal (tillåtet att konsumera). Den grymhet som djuren utsattes för innan slakten är ett separat brott.
Om djuren dör på grund av att de bedövdes är då köttet självklart inte tillåtet.
Och Gud den upphöjde vet bäst.
Wassalam,
Mufti Ismail Moosa
_______________________________________________________________________________________________________
Fragaimamen.se förser sveriges muslimer med lärdas svar på deras frågor om islam. Vi som står bakom Fragaimamen.se tar inget ansvar för eventuella missförstånd, fel implementering av våra svar eller andra möjliga händelser som kan uppstå efter läsning av våra svar. Alla våra svar får fritt spridas på nätet med villkoret att frågans länk eller Fragaimamen.se nämns som källa. Vid eventuella frågor eller synpunkter, kontakta oss på kontakt@fragaimamen.se