Är det korrekt att tro att Allah har ögon, händer, o.s.v., men som inte är som Hans skapelses ögon, händer, o.s.v.?
Besvarat av mufti Siraj Desai
Källa: Askmufti.co.za
Fråga:
Är det korrekt att tro att Allah har ögon, händer, o.s.v., men som inte är som Hans skapelses ögon, händer, o.s.v.?
Svar:
Det är inkorrekt att uttrycka en tro med de orden som du använde, dvs. "Allah har händer, ögon, ansikte, etc.". Den heliga Koranen och haditerna nämner inte dessa Egenskaper på ett sådant sätt. Istället talar Koranen och haditherna om Allahs Hand, Allahs Ansikte, Allahs Ögon, etc. Vi säger följaktligen att endast Allah känner till sådana Egenskapers verklighet, därför att vår förståelse av händer, ansikte och ögon, endast kan begränsas till kroppsdelar som är skapade. Det skulle vara den värsta kufrn (vantron) att jämföra Allah Ta'ala med något som Han Själv har skapat. Vi använder dessa termer endast såsom Allah har använt dem. Av denna anledning tillät imam Hasan al-Basri och andra stora lärde aldrig ens att man översätter dessa ord till ett annat språk. De brukade snarare föredra att dessa ord används enligt dess arabiska form. Så istället för att säga Allahs Hand, säger vi vad Koranen säger, dvs. yadullah, och så vidare.
Enligt lärde från senare generationer och några från de tidiga är det tillåtet att tolka dessa egenskaper på ett metaforiskt sätt, dvs. förmedla en bredare betydelse som människor kan förstå. Till exempel tolkar Imam Bukhari, må Allah vara nöjd med honom, att "Allahs Ansikte" betyder Allahs, den Allsmäktiges Väsen (Sahih al-Bukhari: Kitab al-Tafsir, vol. 3, sid. 171). Andra säger att "Handen" refererar till makt och kontroll. Dessa betydelser strider inte mot någon Koranisk eller hadithisk lag, och inte heller skiljer de sig från eller går emot Allahs, den Allsmäktiges Egenskaper.
Mufti Siraj Desai
[Fi: De som försöker att påvisa att Allah har händer, fötter, skenben, skrattar, springer, o.s.v., gör det på ett sådant sätt som är akademiskt inkorrekt och oärligt. De översätter dessa verser, som för övrigt är flertydiga (har flera betydelser), utan att berätta det för vanliga muslimer och därigenom faller muslimer väldigt enkelt för deras argument. De kan till exempel säga: Allah har en Hand därför att Han säger Själv i Koranen: "Allahs Hand är över deras händer." (48:10) utan att nämna versens kontext, att "hand" har flera betydelser och vad de lärde (Koranexegetikerna, såsom Al-Tabari, Al-Qurtubi, Al-Suyuti, Ibn 'Abbas, m fl, må Allah vara nöjd med dem alla) har sagt om versen. Bara för att Allah har nämnt "Allahs Hand", betyder det inte att Han har en Hand. Det arabiska språket är fyllt med vackra allegoriska/metaforiska liknelser och Koranen är inte berövad på dessa. För att ge ett enkelt exempel i det svenska språket: Om man säger att ens vän är ens "högra hand", innebär det att ens vän är en bokstavlig höger hand? Naturligtvis inte! Dessa individer bedrar helt enkelt muslimerna och låter de aldrig få veta annat än deras bokstavliga (för övrigt även inkorrekta) förståelse av Allahs verser och Egenskaper. Det är därför viktigt att man som muslim alltid ber sådana människor om 3 aspekter av verserna och haditherna, och dessa är: 1. Versens/hadithens kontext 2. Ordens olika betydelser och 3. Vad de lärde (de klassiska lärde, inte nutida, som de själva följer!) har sagt om dessa texter.
Man ska alltså tro på det som står i koranen men absolut inte tolka uttryck såsom "yadullah" (bokst. Allahs Hand) "wadjhillah" (bokst. Allahs Ansikte) etc. bokstavligt, för det strider mot den allmänna islamiska trosläran som alla lärde är överrens om. Imam at-Tahawi, som mycket vackert sammanfattar den islamiska trosläran i sitt verk "al-'Aqidah at-Tahawiyyah", säger:
تَعَالَى اللَّهُ عَنِ الحُدُودِ وَالغَاياتِ، وَالأَرْكانِ وَالأَدَواتِ، لا تَحْوِيهِ الجِهَاتُ السِّتُّ كَسَائِرِ المُبْتَدَعاتِ.
38. Han är över (dvs. fri från) att få begränsningar satta på Sig eller att vara restrikterad eller att ha delar eller KROPPSDELAR. Inte heller innefattas Han av de sex riktningarna (dvs. upp, ner, vänster, höger, fram, bak) såsom alla skapade ting [innefattas].
Alltså är det av ovanstående tydligt att vi muslimer inte tror att Allah har kroppsdelar och det är därför felaktigt och kufr (vantro) att säga att Allah har kroppsdelar, varesig som våra eller inte. Den som förespråkar att Allah har kroppsdelar bör man hålla sig borta från, för en sådan individ korrumperar muslimens troslära och är så långt ifrån den raka vägen man kan vara. Må Allah bevara oss från sådan villfarelse.]
___________________________________________________________________
Fragaimamen.se förser sveriges muslimer med lärdas svar på deras frågor om islam. Vi som står bakom Fragaimamen.se tar inget ansvar för eventuella missförstånd, fel implementering av våra svar eller andra möjliga händelser som kan uppstå efter läsning av våra svar. Alla våra svar får fritt spridas på nätet med villkoret att frågans länk eller Fragaimamen.se nämns som källa. Vid eventuella frågor eller synpunkter, kontakta oss på kontakt@fragaimamen.se