Är det en synd att raka av skägget och inte låta det växa?
SvarID: 00312
Besvarat av mawlana Mohammed Haroon Abasoomer
Källa: Islam.tc
Fråga:
Är det en synd att raka av skägget och inte låta det växa?
Svar:
Imam Bukhari [ranhu] återberättar på auktoritet av Nafi’ [ranhu], som återberättar från ’Abdullah ibn ’Umar [ranhu] att Rasulullah (Allahs Sändebud) [saw] sade: ”Skilj er från mushrikin (polyteisterna); korta mustaschen och låt skäggen växa.”
Nafi’ uppger vidare: ”Och under hadjdj (pilgrimsfärden) eller ’umrah brukade ibn ’Umar [ranhu] ta tag i sitt skägg med sin knytnäve och klippa av vad som än var mer än det.” (Bukhari, vol. 2, sid. 875; Kitab-ul-Libas)
Från denna hadith härleds domen om att det är wadjib (obligatoriskt) att odla skägget. Detta beror på att en befallning från Rasulullah [saw] kommer att betraktas som wadjib om det inte finns något uppenbart, tydligt skälbevis som säger att just den specifika befallningen är för istihbab (preferens). Detta är ett etablerat faktum i usul-ul-fiqh (rättsvetenskapens principer).
Dessutom betonas denna wudjub ytterligare av det faktum att Rasulullah [saw] aldrig praktiserade detta under hela sitt liv (fi: dvs. att han aldrig rakade eller trimmade sitt skägg). Vet väl att Rasulullah [saw] inte trimmade sitt skägg under hela sitt liv (det finns ingen sahih (autentisk) hadith som visar tvärtom). Eftersom återberättaren själv (Ibn ’Umar [ranhu]) trimmade sitt skägg upp till längden av en knytnäve, innebär detta att denna wudjuben (nödvändigheten) bara är upp till längden av en knytnäve. (fi: dvs. att det bara är wadjib att låta skägget växa så att det blir lika långt som ens knytnäves bredd)
Vidare har likande även återberättats från Sayyiduna Abu Hurayra [ranhu] och andra Tabi’in [ranhum] (fi: lärda från andra generationen, de var elever till följeslagarna [ranhum]). (Tamhid av Ibn ’Abdul-Barr och Fathul Bari). Därför är innebörden av vårt uttalande (fi: dvs. hans svar) som du frågar om: ”Om någon person har trimmat sitt skägg korta än en knytnäve, kommer då hans skägg inte att vara ett shari’i skägg (fi: dvs. ett skägg som går emot domen inom shari’an; att man inte får trimma ett skägg korta än en knytnäve)
Slutligen, för er vetskap, så utgör sahabas (följeslagarnas) [ranhum] uttalanden och handlingar ett bevis (hudjdjah) enligt majoriteten av de lärda. Villkoren för godtagande kan dock variera. Detta är också en etablerad princip i usul-ul-fiqh. Därför håller vederläggningen av ett shari’i skägg av den lärde som du har nämnt ingen vikt framför Shari’i beviset som vi har nämnt. (fi: den som ställde denna fråga, bifogade alltså även en vädergällning att man inte behöver ha ett skägg och mawlana Muhammad förklarade utförligt att man enligt shari’ah måste ha ett skägg)
(Fråga imamen: kort sammanfattning: Det är inte tillåtet att raka eller trimma sitt skägg mindre än en knytnäves längd)
Och Allah Ta’ala vet bäst.
Mawlana Mohammed Haroon Abasoomer
Kontrollerat och godkänt av: mufti Ebrahim Desai
___________________________________________________________________
Fragaimamen.se förser sveriges muslimer med lärdas svar på deras frågor om islam. Vi som står bakom Fragaimamen.se tar inget ansvar för eventuella missförstånd, fel implementering av våra svar eller andra möjliga händelser som kan uppstå efter läsning av våra svar. Alla våra svar får fritt spridas på nätet med villkoret att frågans länk eller Fragaimamen.se nämns som källa. Vid eventuella frågor eller synpunkter, kontakta oss på kontakt@fragaimamen.se