Är det en innovation (bid’ah) att använda radband (tasbih)?
Besvarat av Mufti Shuaibullah Khan l Källa: Islamicvision.in
Fråga:
Numera har folk blivit vana vid användandet av "tasbihn" (radbandet). Är den tillåten enligt Shari'an eller är den en innovation? Går det att få bevis för den från sahabah (följeslagarna), må Allah vara nöjd med dem?
Svar:
I Allahs, den mest Nåderikes, den mest Barmhärtiges namn.
Det är tillåtet att ha och använda radbandet (tasbih). Några av "Sahabah" (följeslagarna) har varit kända för att ha använt den och efter att Profeten [saw] la märke till den kommenterade han inte den. Och de ting som Profeten [saw] inte kommenterade har Muhaddithin (hadithmästare) också kategoriserat som en Hadith. Följeslagaren Hadhrat Sa’ad ibn Abi Waqas [ranhu] har återberättat att han en gång var med Profeten [saw] och de besökte en kvinnlig följeslagare. De såg att hon hade några pärlor eller stenar som hon använda för dhikr (Gudåminnelse). Profeten [saw] sade till henne: ”Jag ska berätta en mycket enklare eller mer utmärkt sak än detta.” Han [saw] sade då: "Recitera: "SubhanAllah 'adada ma khalaqAllah" (Lovprisad vare Allah motsvarande antalet av Guds skapelser)".(Tirmidhi: 1639; Abu Dawud: 1502; Mustadrak Hakim: 25/5).
I en annan Hadith säger Hadhrat Safiyah [ranha] att: ”Profeten [saw] kom till mig när jag reciterade [då] jag använde fyra tusen små frön som radband (tasbih). Jag berättade för honom [saw] att jag har använt dem vid recitationer. Han [saw] sade: Ska jag inte berätta för dig något ännu bättre än det som du har reciterat?” Jag sade: ”Berätta gärna, Å Allahs Sändebud”. Han [saw] sade då: "Recitera: "SubhanAllah 'adada ma khalaqAllah" (Lovprisad vare Allah motsvarande antalet av Guds skapelser)". (Tirmidhi: 3902)
Efter att ha återberättat dessa har den välkända Ahlul-Hadith lärde 'Allama Shawkani skrivit att de två Haditherna i vilka småstenar och frön nämns är tillräckliga som bevis för att bevisa att det inte är något fel med att använda dem när man reciterar. Så det är även inte heller något fel med att använda radband då Profeten [saw] la märke till att båda kvinnorna använde stenarna och fröna och förbjud inte deras användning och att ge ett ännu mer utmärkt råd är inte bevis för att [det] förkastas. (Na'il Witar: 114/4).
Likaså har 'Allama Abdur Rahman som också är en känd lärd bland Ahlul Hadith nämnt att det är tillåtet att använda radbandet i hans "Tuhfatul Hauzi Shara e Tirmidhi" (ref: vol.9, sid. 322). Och en Annan känd Ahlul Hadith lärd, 'Allama Shamsul Haq Azeemabadi har i sin "Aounul Ma'bood" skrivit att i denna hadith så har användningen av pärlor uppmärksammats och uttalandet från den person som säger att användningen av radband är en innovation kommer inte accepteras som giltig. (ref: Aounul Ma'bood Shara Abu Dawud: 256-257/4). Det finns även bevis på att samma saker användes bland följeslagarna (Sahabah) [ranhum] och Profeten [saw] har (i sin tystnad) givit tillåtelsen till att använda dessa.
Mufti Shuaibullah Khan
_________________________________________________________________________________________________________
Fragaimamen.se förser sveriges muslimer med lärdas svar på deras frågor om islam. Vi som står bakom Fragaimamen.se tar inget ansvar för eventuella missförstånd, fel implementering av våra svar eller andra möjliga händelser som kan uppstå efter läsning av våra svar. Alla våra svar får fritt spridas på nätet med villkoret att frågans länk eller Fragaimamen.se nämns som källa. Vid eventuella frågor eller synpunkter, kontakta oss på kontakt@fragaimamen.se